Fortsätt till huvudinnehåll

Krönika: därför kommer Nokia gå om Samsung

Den 26/2–2017 är ett datum jag kommer minnas länge. Det var nämligen idag Nokia ”återuppstod” på riktigt. Under dagen har man presenterat en uppgraderad variant av 3310, men också instegsmobilerna Nokia 3 och 5 och 6 för de som vill ha en enklare Androidtelefon. Jag tror att Nokia har en god chans att gå ikapp Samsung, och det kommer denna krönika kommer handla om!

Samsung hade ett riktigt tufft 2016. Självklart tänker jag på Galaxy Note 7 – telefonen som exploderade av sig själv. Sedan dess har jag märkt av en helt annan attityd från Samsungkunder som numera knappt vågar närma sig nyare mobiler från Samsung. Samsung Galaxy Note 7 är den enda telefonen som behövts återkallas av en så pass stor tillverkare, i alla fall vad jag vet. Samsung presenterade inte det nya flaggskeppet Galaxy S8 under dagens MWC-event, utan man kommer istället presentera telefonen på ett separat event den 29e mars – antagligen för att se till att Galaxy S8 får ett säkert batteri, som inte riskerar att explodera!

Idag introducerade Nokia nya 3310 för världen, en smartphone som antagligen kommer sälja som smör i solsken tack vore sitt pris en riktigt bra batteritid! Nokia 3,5 och 6 tror jag också kommer sälja riktigt bra eftersom Nokia äntligen insett att företagets smartphones bör köra Android som operativsystem. Det enda som talar emot Nokia är att man inte introducerat någon flaggskepssmartphone som ska kunna ta upp kampen med Galaxy S8. Man har dock fortfarande 2–3 enheter kvar att lansera i år, och förhoppningsvis är ett flaggskepp ett av dessa.

Slutord: jag tror på Nokia!    

   
Bild: Nokia