Fortsätt till huvudinnehåll

Jag testar Yeelight Blue II - en smart pryl för hemmet!

I måndags fick jag hem ett gäng nya prylar från Xiaomi. Först ut på testlistan är den smarta blåtandslampan Yeelight Blue II, en lampa man kan göra väldigt mycket med. I det här testet kommer jag testa hur bra lampan fungerar, men också vilka funktioner den erbjuder.

Bild: Yeelight 
Yeelight Blue II är en lampa man skruvar i till exempel en lampskärm. Estetiskt sett ser den ut som vilken lampa som helst, men det är när jag tar upp den jag märker att Yeelight Blue II inte är en vanlig lampa. Yeelight Blue II väger 145 gram, något som, enligt mig, gör att lampan känns exklusiv i handen!

Enligt Xiaomi har Blue II fått en lumenstyrka på 500 lumens, något som visar sig stämma i mitt test. Lampan kan lysa väldigt starkt, likaså väldigt svagt beroende på hur du ställer in det i appen. Den stora grejen med Yeelight Blue II är lampans tillhörande app som går att hämta till Android och Ios-enheter. Det är från appen man styr lampans alla inställningar.
Yeelight Blue II kan naturligtvis lysa i vitt sken, det är extra smart att man kan ställa in hur starkt lampan ska lysa, men också i vilken temperatur den ska lysa. Det går att ställa in lampan så att den lyser kritvitt (vid starkaste skenet) till att den lyser mer gulaktigt vid svagare belysning.


Bild: FastTech

Yeelight Blue II har också möjligheten att lysa i flera färgglada färger, ungefär som en discokula. Några färger lampan kan lysa i är rött, rosa och ljusgrönt. Det finns möjlighet att ställa in de olika färgerna så att de lyser hela tiden, men det går också att ställa in så att lampan skiftar mellan de olika färgerna. Naturligtvis går det också att ställa in hur starkt man vill att lampan ska lysa. Det går att dimma ned lampan väldigt långt, men det går också att dimma upp lampan väldigt högt, mycket högre än med en vanlig LED-lampa!
Om vi tar en titt på appen till lampan så är det härifrån jag styr allting som ska hända. Som jag redan nämnt har lampan en funktion så man kan ställa in i vilket ljusläge man vill ha. I appen kan man också ställa in hur många minuter man vill att lampan ska lysa och knäppa av samt på lampan.

Utöver detta går det också att ställa in så att lampan lyser upp vid en viss tidpunkt, en funktion som är smart för den morgontrötte!


Appens "framsida"


Appen är däremot långt ifrån problemfri. Ofta kraschar appen och jag får stänga ner den för att sedan starta upp den igen, något jag hoppas Xiaomi fixar i framtiden med en uppdatering. Ett annat problem jag haft med appen är att den inte alltid vill koppla ihop med lampan, utan jag får trycka på anslutningsknappen flera gånger för att få kontakt med lampan.

Appens olika lägen 

Appen är lättnavigerad och alla inställningar jag vill åt hittar jag snabbt och smidigt. Jag gillar att Xiaomi delat upp de olika ljuslägena i olika fack, något som gör appen riktigt lättnavigerad!

För att sammanfatta allt tycker jag att Xiaomi än en än gång gjort en riktigt bra produkt! Yeelight är supercool genom att erbjuda ett superstarkt ljus i olika färger med tillhörande timer som väcker mig på morgonen! Det som inte är lika bra är appen som i dagsläget känns ostabil! För 390 kronor hos Xiaomi rekommenderar jag Yeelight Blue II starkt för mina läsare som vill göra sitt hem digitalt!