Fortsätt till huvudinnehåll

Jag testar Xiaomi Mi Box - imponerande 4K Android TV från Xiaomi!

Android TV är än så länge en ung plattform, och som ni därför förstår så använder sig inte sådär jättemånga enheter sig av plattformen. Android TV är Googles plattform för enheter som kan kopplas till TV:n och baseras på Android 6.0 Marshmallow, men påminner i ärlighetens namn väldigt mycket om det gränssnitt Google Chromecast har. Jag har fått möjligheten att testa Xiaomi Mi Box, en Android TV som dessutom har stöd för 4K! 







Xiaomi Mi Box har en rektangulär design som påminner om många andra TV Boxar på marknaden, som till exempel Apple TV. Xiaomi Mi Box har däremot en riktigt liten & smidig formfaktor, något som gör att den även får plats på en trång yta. Materialet som Xiaomi använt sig av är plast, ett material som inte brukar ta åt sig fingeravtryck särskilt lätt, men tyvärr drar Mi Box till sig fingeravtrycken väldigt lätt. På baksidan finns alla olika anslutningar till lådan, här hittar vi en HDMI-utgång, en USB, en 3,5 mm plugg (för inkoppling av hörlurar eller högtalare) och ett uttag för strömmen (som dock inte är micro USB). 

Jag tycker det är synd att Xiaomi inte satsat på en strömkontakt som är mer standard. Man har implementerat en rund, liten kontakt som endast fungerar tillsammans med Mi Box, men det skulle varit bättre om man satte in en USB Type C-kontakt istället. Låt mig gissa att det finns orsaker till att företaget valt den typ av kontakt som de har gjort.

Med Xiaomi Mi Box medföljer också en fjärrkontroll som man använder för att styra hela systemet med. Kontrollen liknar Apple TV:s kontroll mycket tack vore den rektangulära, avlånga designen. Kontrollen ligger otroligt skönt i handen, men precis som Mi Box:en så samlar den på sig fingeravtryck väldigt lätt. På kontrollen finner jag sju olika knappar. Knappen som sitter högst upp är av/på-knappen, under detta sitter dom knappar man använder för att scrolla runt i menyn. Under detta en hemknapp, en tillbakaknapp och en voiceknapp för att tala in ett meddelande till Google Assistent. Sist men inte minst sitter volymknapparna placerade längst ner.

Det är riktigt enkelt att komma igång med Mi Box Android TV - det enda du gör är att koppla enheten till TV:n, sedan är det bara att följa ett gäng enkla instruktioner för att komma igång.
När jag lekt runt i systemet lite känner jag mig som hemma då Android TV, baserat på Android 6.0 Marshmallow, påminner en hel del om Apples TV-systemet. Detta ser jag inte som något negativt, utan tvärtom. Jag tycker gränssnittet känns otroligt välstädat och trivsamt att scrolla runt i. Systemet är uppbyggt i kortform. Detta är just nu en praktisk lösning, men kan komma att bli en opraktisk när apparna blir fler eftersom man då kan behöva bläddra väldigt länge för att hitta den app man ska till. Om appstödet vidgas så får vi hålla tummarna för att Google implementerar en mappstruktur i kommande 7.0 Nougat, om det nu blir någon sådan uppdatering.

En funktion jag gärna skulle vilja sett att Mi TV Box skulle ha är en webbläsare, något jag tycker är konstigt att Google inte skickat med från start. Det finns en webbläsare att hämta hem i Play-butiken, men den presterar inte alls som jag önskar.  Jag hoppas självklart också att Google inkluderar sin webbläsare Chrome till nästa uppdatering.

Xiaomi Mi Box Android TV har Google Now inbyggt, vilket är Googles röstassistent. För att tala in ett meddelande använder man sig av fjärrkontrollen. Det fungerar riktigt smidigt eftersom assistenten förstår svenska. Med hjälp av assistenten kan man i nuläget endast slå upp YouTube-videos på nätet, och till detta känns det onödigt att ha intrigerat Google Now eftersom det finns en YouTube-app installerad.


Såhär ser gränssnittet ut!  



Mycket är röststyrt på Android TV, men Google har också skickat med ett fullstort tangentbord om man vill skriva in något istället. Tangentbordet är högst opraktiskt att skriva på då man måste styra tangentbordet med hjälp av styrplattan, något som tar riktigt lång tid. I framtiden hoppas jag att Google implementerar en webbläsare till Android TV så att det blir betydligt smidigare att surfa in på en sida med hjälp av röststyrningen.

Android TV är ett relativt nytt operativsystem från Google, trots detta finns ett gäng användbara appar att tanka hem till TV Box:en. Appar som TV4 Play och SVT Play är två exempel på appar som jag nyttjat flitigt. Fler appar lär garanterat dyka upp om Android TV växer och blir större, vilket jag absolut tror det kommer bli.


Bilder: Xiaomi


Xiaomi Mi Box Android TV har också Chromecast-funktionerna inbyggda, något som innebär att man kan spegla över skärmens innehåll från sin Androidenhet. Jag har redan nämnt att Chrome inte finns att tillgå i Android TV-gränssnittet. Något jag gjort är att jag kört igång Chrome på telefonen för att sedan spegla över bilden till TV:n, något som fungerat prima!

Gränssnittet flyter på riktigt fint, trots att Mi Box har en förhållandevis klen prestanda (som består av en Quad-Core processor tillsammans med 2 GB RAM). Android TV-enheterna tar antagligen stora steg inom de kommande åren, varpå tillverkarna säkerligen kommer börja "tävla" mot varandra, vilket leder till att man kommer sätta in så kraftfull hårdvara som möjligt. Detta kommer i sin tur leda till att Android TV-systemet kommer flyta på ännu bättre.

Xiaomi Mi Box har också stöd för att streama ut material i 4K-upplösning, om innehållet kan spelas upp i så hög kvalitet vill säga. YouTube är en app där man kan spela upp material i 4K. Bilden och upplösningen blir verkligen magisk på en  4K TV. Jag har inte stött på något lagg när jag kollat på video, vilket innebär att Mi Box klarar av uppgiften bra!

För mer information, ta gärna en titt här.

För att sammanfatta så tycker jag Xiaomi Mi Box är en bra pryl, helt klart, men visst finns det utvecklingspotential, framförallt för Android TV som är ett ungt operativsystem. Mi Box imponerar på mig tack vore sin tunna profil samt kvicka prestanda, däremot är det mycket som återstår för att Android TV ska kunna konkurrera med exempelvis Apple TV.