Fortsätt till huvudinnehåll

Xperia X Compact och Xperia XZ - två stora floppar från Sony?

När jag satt och skrev inlägget om att Sony precis hade presenterat Xperia X Compact och Xperia XZ så var jag minst sagt besviken över vad Sony hade presenterat. Xperia X Compact, som har sämre specifikationer än förra årets Z5 Compact, och Xperia XZ med ett skyhögt pris med specifikationer som man kan hitta i en telefon för 4000 kr idag.

I och med att Sony också tagit bort IP - klassningen i Xperia X Compact, så innebär det garanterat att Sony Mobile kommer få mindre kunder i framtiden. Dessutom har Sonys Compact - serie alltid imponerat då telefonerna haft riktigt bra specifikationer för sin storlek, något som är som bortblåst i Xperia X Compact. Dessutom kommer telefonen kosta 4290 kronor. För dessa pengar tycker jag att man ska en titt på Xperia Z5 Compact, som kostar cirka 300 kronor mindre, om man vill ha en telefon i samma storlek. Annars är Huawei Honor 8 också ett bra alternativ.

När jag istället tar mig en titt på Xperia XZ:as specifikationer är det också något av en besvikelse. Telefonen kör visserligen chippet Snapdragon 820 och är IP - klassad. Men 3 GB RAM?? Hallå, vi är i år 2016 där 4 GB håller på att bli standard, vissa telefoner har till och med 6 GB RAM. Dessutom kostar telefonen 6990 kronor, vilket inte många kommer att lägga.
Så med detta sagt undrar jag vad Sony håller på med egentligen.

Bilden är lånad av sonymobile
   

Om ni har någon feedback att lämna så är det fritt fram i kommentarsfältet: