Fortsätt till huvudinnehåll

Så upplevs Samsung Galaxy S7 Edge efter två veckor!

Det är mycket sällan tech- sidor skriver hur man upplever en telefon efter ett antal veckors användande, så jag tänkte, varför inte bryta mönstret? I denna text kommer jag ta upp den användarupplevelse jag upplevt med Samsung Galaxy S7 Edge efter snart två veckors intensivt användande. Så, luta dig tillbaka, och läs min 100% ärliga text om detta! 

Som jag skrev i min recension så känns Galaxy S7 Edge riktigt behaglig att hålla i. Ett påstående som jag fortfarande står fast vid. Men nu när det gått några veckor har jag hunnit bekanta mig med nya telefoner (Huawei Honor 8, Samsung Galaxy Note 7) och har ännu mer material att jämföra med. Jag vågar påstå att Galaxy S7 Edge är den skönaste telefonen jag någonsin hållit i, trots att den har en Edge -skärm. Hur kommer det sig då? Jo, Galaxy S7 Edge har enligt mig perfekta rundade kanter, då telefonen upplevs väldigt bra i handen.
Dessutom har Samsung tänkt till genom att göra baksidan svagt kurvad, vilket bidrar till att telefonen ligger så bra i handen.




Jag skrev tidigare att jag upplever Galaxy S7 Edge som långsam jämfört med många av konkurrenterna. Sedan dess har det inte kommit någon uppdatering som fixat problemet, utan telefonens prestanda har snarare blivit sämre, då jag under dessa veckor upplevt att skärmen "fryser" vid flertalet tillfällen. Om jag går in närmare på problemet så innebär det att man får vänta ett antal sekunder från att man ska öppna telefonens låsskärm tills att man är inne i telefonens gränssnitt. Detta är dock något jag tror kan lösas enkelt via en uppdatering.
TouchWiz är inte 100% perfekt, och det finns mycket att finslipa i systemet.
En funktion jag skulle önskat Samsung kunde skickat med till telefonen är så att man dels kan dra ner rullgardinen på ett lättare sätt, då man nu måste nå ända upp till toppen av skärmen för att dra ner den. En lösning skulle kunna vara att man te.x skulle kunna göra en neråtgående rörelse för att få ner gardinen. Ett annat alternativ skulle vara att Samsung kunde implementera en knapp i gränssnittet för rullgardinen.
En annan funktion jag skulle önskat att Galaxy S7 Edge kunde ha är "Knock On", en funktion som innebär att man kan starta respektive släcka skärmen genom att dubbeltrycka på den. Nu när jag vänt mig med funktionen så är det svårt att bortse ifrån att Galaxy S7 Edge faktiskt inte har funktionen.

Många av mina tidigare telefoner har saknat stöd för IP -klassning, något Galaxy S7 Edge inte gör, då telefonen är vattentät enligt IP68 -standarden. Det är verkligen superskönt att slippa tänka på att försvara telefonen under t.ex ett tak så fort regnet visar sig. Utan nu kan jag gå helt fritt och låta regnet smattra ner på telefonen. Samsung Galaxy S7 Edge och ett par Sony SBH70 är en oslagbar kombo enligt mig ute i regnet.

Allt annat tycker jag känns likadant som när jag testade telefonen. Det vill säga att S7 Edge bland annat har den bästa mobilkameran på marknaden idag.