Fortsätt till huvudinnehåll

Huawei Mobile: ett företag som får på tok för lite uppmärksamhet i Sverige (krönika)

Huawei har i flera års tid försökt att sälja mobiltelefoner och surfplattor på den svenska marknaden, och visst har detta givit en viss utdelning för företaget, men man kommer inte i närheten av försäljningssiffrorna som till exempel Samsung och Apple har på den svenska marknaden. Många vet inte ens om att Huawei säljer mobiler och surfplattor, utan bara att det kinesiskt bildade företaget säljer routrar.
Detta är något som jag känner behöver en ändring, och det helst nu. Jag skriver denna krönika då Huawei brukar släppa riktigt bra mobiler i Sverige, men det är inte det som gör att jag skriver denna krönika, utan det är priset man får för mobilernas hårdvara.

Huawei har nyligen släppt sitt senaste tillskott i Honor - familjen, Honor 8. En riktigt prisvärd telefon enligt mig. Här får kunder en 5,2" skärm med Full HD - upplösning (1080 x 1920 pixlar), ett av tillverkarens senaste chipp, Kirin 950, 32 GB inbyggt minne, stöd för dubbla SIM-kort, en smart fingeravtrycksläsare (placerad på baksidan), 4 GB RAM, dubbla 12 MP kameror placerade på baksidan och Android 6.0.1 från start.

På pappret går Honor 8 att jämföra med en HTC 10 eller Samsung Galaxy S7. Skillnaden är bara att Honor 8 kostar 4490 kronor i ordinarie pris. Det medan Galaxy S7 kostar 6490 i ordinarie pris och en HTC 10 kostar 6790 i ordinarie pris.
Att Honor 8 just nu också går på kampanj för antingen 3490 kronor (via Telia) eller 2490 kronor via Tele2 gör ju inte situationen sämre.


Bilden är lånad av Huawei

Med Huawei på den svenska marknaden har jag verkligen märkt hur andra tillverkare överprissätter deras telefoner, då de kan det. Både Huawei, Samsung och HTCs telefoner kör operativsystemet Android från Google, det som skiljer är att tillverkarna gör egna gränssnitt ovanpå Android. Men eftersom att Android är ett så öppet system, så går det alltid att lägga in en 3e parts lunchers (Google Now Luncher, Nova Luncher etc). Men om man inte känner för att lägga in en luncher, så finns det också möjlighet till att modifiera om telefonernas gränssnitt via ROOT (te.x Cyanogen).
Så, som sagt, jag märker verkligen hur mycket till överpris många av de tillverkarna som säljer sina telefoner i Sverige tar för deras telefoner och surfplattor, då jag drar mina paralleller till Huawei Honor 8.  


Men, vad är det som gör att Huawei säljer så pass lite telefoner i Sverige då till konsumenter? Jo, jag tror först och främst att det handlar om namnet Huawei, ett namn som enligt mig låter "budget" (fastän man gör high-end telefoner). Inte för att det har något med företagets försäljning att göra, men många kunder har svårt att uttala namnet Huawei. Det tror jag gör att kunden i sin tur känner sig osäker på om Huawei verkligen gör bra telefoner.
Mitt förslag är att Huawei tar och döper om sig till något som inte bara asiaterna kan uttala, utan något som övriga världen också kan få någorlunda lätt att uttala. En stor orsak att Huawei har och har haft käppar i hjulen är just namnet.

Försäljningen av Huaweis mobila produkter har under året ökat drastiskt, men det också i takt med att man börjat göra mer reklam, reklam som alltid lockar en målgrupp. Men om Huawei skulle göra ännu mer reklam i Sverige så tror jag att man skulle kunna sälja ännu bättre.


Bilden är lånad av Huawei




Kommentera gärna om eventuella synpunkter, och om ni gillade krönikan!