Fortsätt till huvudinnehåll

Därför slopar Apple hörlursuttaget

Apple presenterade under gårdagen iPhone 7 och iPhone 7 Plus. Telefonerna sticker ut från mängden speciellt på en punkt: de saknar 3,5 mm uttaget för hörlurarna, som ersättare hittar vi istället laddkontakten som numera även fungerar som ett hörlursuttag, vilket både är på gott och ont enligt mig.

Det som är det positiva är att det kommer kunna gå att streama musiken i ett bättre format än med ett vanligt 3,5 mm uttag, vilket såklart är ett mycket stort plus. Men det är också där fördelarna slutar enligt mig.
Om jag istället går in på nackdelarna med den nya kontakten så hittar jag två sådana. Den första nackdelen jag hittar med nya lösningen som Apple kommit på är att man inte längre kommer kunna ladda telefonen samtidigt som man lyssnar på musik.

Den andra nackdelen är att man måste ha med sig en adapter överallt om man använder sig av ett par hörlurar med en 3,5 mm kontakt. Som tur var kommer det dock gå att köpa en adapter för motsvarande 90 kronor om man tappar bort den som ingår i lådan.

I dagsläget finns det typ inga hörlurar från 3e part som är anpassade efter Lightning- kontakten, något jag tror kommer föredras när telefonerna kommer ut på marknaden.

Bilden är lånad av Apple