Fortsätt till huvudinnehåll

Jag testar Bose QuietComfort 20 - smidiga hörlurar med bra Noice Canceling!

Jag har under dagarna fått låna hem ett par Bose QuietComfort 20, eller som jag kommer beteckna dom i denna text, Bose QC20. Men låter dessa hörlurar lika bra som Bose själva säger? Hur är komforten? Frågorna är många, och jag ska se till att besvara dessa frågor i denna recension. 


Design och komfort

Bose QC20 påminner väldigt mycket om den föregångaren till hörlurarna, som också kallades QC20. Vid en första anblick kan det vara svårt att se skillnaden på de nya hörlurarna mot de gamla hörlurarna. Men den nya versionen av hörlurarna har släppts i en vit färg, vilket gör, att om man har den vita varianten av hörlurarna så går det lätt att se skillnaden mellan de två. Hörlurarna är något större än vanliga in-ear hörlurar, detta på grund av att de har inbyggda mikrofoner som tar upp ljud för att Noice Canceling ska fungera.
Men jag tycker inte alls att hörlurarna känns klumpiga i öronen för fem öre. Detta mycket tack vore att Bose använder sig av ett par snäckor man väljer att kalla för StayHear, vilket är ett par riktigt sköna proppar som också går upp ovanför öronkanalen för att hörlurarna ska sitta ordentligt på plats, vilket då också gör om ni frågar mig!

Om vi tar en titt på utseendet så kommer den nya versionen av QC20 i två färger: svart och vitt. Det är den vita varianten jag fått hem ett test av, och enligt mig så sticker hörlurarna ut från mängden mycket tack vore sin färg. Själva huvudfärger vit är inte så märkvärdig, men hörlurarna har detaljer som är i färgen blå, vilket gör att en mer insatt ljudmänniska känner igen dom. Enligt mig går kombinationen väldigt bra ihop, och de blåa detaljerna är faktiskt riktigt snygga. Hörlurarna har en dosa som sitter ungefär 5 centimeter ifrån 3,5 mm hörlursuttaget, vilket jag flera gånger retat upp mig på då den sitter i vägen när man ska stoppa in hörlurarna i mobilen.

Komforten är riktigt bra i hörlurarna, den är näst intill oslagbar i ett par hörlurar vågar jag påstå. Hörlurarna använder sig av vad Bose kallar för StayHear snäckor, vilket bäst kan beskrivas som ett par väldigt mjuka proppar. Propparna går inte ända in i hörlurskanel, utan slutar en bit utanför, vilket jag dels tror tillför komforten, men framförallt att man slipper eventuellt öronvax på propparna. Jag har kunnat ha hörlurarna på mig flera timmar i sträck utan att jag känt minsta skav eller liknande. Hörlurarna tycker jag  till exempel har mycket bättre komfort än exempelvis Bose QuietComfort 35.

Något jag också stör mig på är att de drivs via sladd (en uppföljare med namn QuietControl 30 kommer lanseras denna månad som är trådlösa). Jag stör mig på det då det låter från sladden när man har hörlurarna på sig om sladden exempelvis slår i byxan. En annan sak jag gärna önskar till nästa generations QC20 är att man gör dessa svett och regntåliga, då det är skönt att kunna gå runt och lyssna på musik utan att behöva oroa sig över att hörlurarna kan gå sönder.
Det skulle också varit trevligt om hörlurarna skulle komma med en platt sladd, då de har en tendens till att trassla ihop sig tämligen ofta.



Bose QuietComfort 20 i vitt.




Ljudet och Noice Canceling

Normalt sätt har in-ear hörlurar svårare att få fram lika bra ljud som större hörlurar, detta förstås av förklarliga skäl. Detta gäller också QC20 enligt mig, då ljudkvaliteten är rätt så mycket sämre än Bose QuietComfort 35 när jag jämför hörlurarna sida vid sida.
Jag tycker att QC 20 har en mycket bra bas, och när jag lyssnar på diverse Nickelback- låtar så tycker jag det låter bra då det är hårdrock. Däremot upplever jag vid vanlig pop-musik att det låter "burkigt" när jag jämför ljudet mot mina QC35-hörlurar.
Jag är som jag skrivit i tidigare tester, ingen audiofil utan klassar mig mer som en person som kan lite om ljud, men ändå inte alls lika mycket som audiofilerna.

Jag tycker hörlurarnas mellanregister låter burkigt, och om du lyssnar på mycket musik där bara sångaren står i fokus så rekommenderar jag dig att kolla på några andra hörlurar. Däremot har jag hört att de tillverkare som sysslar med Noice Canceling - hörlurar brukar ha svårt att få till ett kristallklart ljud samtidigt som Noice Canceling ska fungera riktigt bra.

Det tar oss vidare till nästa punkt: Noice Canceling, funktionen som gör att du bara kan fokusera på musiken i dina QC20 - hörlurar. Jag tycker NC - funktionen är helt otroligt bra i QC20 hörlurarna, bättre än i de större syskonen QC25 och QC35. Hur kan det komma sig? Jo, jag (tror) att alla tre modellerna (QC20, QC25 och QC35) har samma grad av Noice Canceling. Men skillnaden är att QuietComfort 20 går in i örat (in-ear) medan QuietComfort 25 och 35 sitter utanpå örat, vilket innebär att QC20 har bättre ljudisolation än de andra två hörlurarna. Allt buller från diverse olika fordon försvinner med hörlurarna på, och man hamnar verkligen i sin egen bubbla med musiken.

Hörlurarna har även en mikrofon för att man ska kunna prata direkt i hörlurarna. Jag har upplevt jag hört mottagaren mycket bra i hörlurarna, medan mottagaren också hört mig väldigt bra. Förutom en mikrofon så finner vi vi en volym upp/ner knapp och en play/pause knapp. Men på långsidan av "kontrollen" sitter också en liten knapp, och om man trycker på denna knapp så släpps ljudet in från omgivningen, vilket är en smart funktion om du till exempel vet att det kan komma ilskna bilister som gärna slår hårt på tutan.

Fodralet matchar färgen på hörlurarna.




Övrigt 

Bose QC20 har en utsatt batteritid på cirka 16 timmar. Nu har jag använt hörlurarna sedan jag fick hem dom, och visst tycker jag att den utsatta specifikationen stämmer, specifikationen är till och med lite i underkant, då hörlurarna räckte till ca 17 timmars musiklyssnade för mig.

En annan sak jag vill ta upp är att Bose också skickar med ett passande fodral till hörlurarna, som självklart matchar den vita färgen på hörlurarna i mitt fall. Jag gillar att det är av den hårdare typen, då det skyddar hörlurarna bra om man skulle tappa fodralet. Inuti fodralet finns också en liten förvaringshållare där man kan förvara mindre saker såsom den medföljande USB sladden.

Något som hade varit trevligt vore om Bose kunde utveckla en app åt dessa hörlurar, likt den man redan har till sina QC35 och SoundSport hörlurar. Främst tänker jag på det då man inte kan se hur många procent hörlurarna har kvar.


Sammanfattning 

Bose QC20 är ett par riktigt bra hörlurar, speciellt när det kommer till Noice Canceling funktionen och passformen. Däremot tycker jag att ljudet kunde varit något bättre, samt att de kunde utvecklat en app åt dessa hörlurar också.


+ Mycket bra ljud till musik med mycket bas till.

+ Grym komfort & passform.

+ Går att hitta i två färger.

 - Har ingen app.

 - Ljudbilden passar inte alla.