Fortsätt till huvudinnehåll

Jag testar Xiaomi Redmi 4 Prime - otroligt prisvärd smartphone från Xiaomi!

Det finns fortfarande allt för få smartphones på den svenska marknaden som kan matcha (det höga) priset sett till prestanda (host, Samsung). Två tillverkare som vill förändra detta är Huawei och Xiaomi. Det är med ett stort nöje jag tar emot en av Xiaomis billigaste telefoner, Xiaomi Redmi 4 Prime, i testlabbet. Hur är skärmen? Hur är kameran? Hur är processorn? Allt detta ska vi ta reda på, men framförallt: är den prisvärd?





Designen 

Det må låta ytligt men det första man tänker på när man ser en ny telefon är inte sällan utseendet. Och Xiaomi Redmi 4 Prime är snygg! Telefonen har fått en unibodykonstruktion bestående av aluminium medan framsidan istället skyddas av tåligt GorillaGlas. När jag tar upp telefonen från ett bord så får jag den där exklusiva känslan i handen som bara en telefon i aluminium kan generera, en anledning till känslan är att aluminium anpassar sig efter den temperatur klimatet runt omkring telefonen har. Redmi 4 Prime känns otroligt välbyggd i näven, det känns nästan som att Xiaomi sneglat på HTC när man konstruerat telefonen vilket jag tycker är positivt.

En av HTC:s starkaste sidor har alltid varit att konstruera telefoner med riktigt bra kvalitetskänsla, Xiaomi Redmi 4 Prime är inget undantag. Baksidan av telefonen är mestadels platt, men längst ut på långsidorna så har Xiaomi lagt till en svag form så att baksidan sluttar nedåt. Detta gör inte bara att mobilen känns gedigen att hålla i, utan också att den känns mindre än vad den faktiskt är. Telefonen är 8,9 mm tjock, något som jag tror bidrar till den gedigna kvalitetskänslan. Xiaomi skulle kunnat göra Redmi 4 Prime tunnare, men då tror jag att kvalitetskänslan skulle fått stryka på foten.

Om vi börjar med att kolla vad vi hittar på telefonens framsida så finner vi här tre stycken touchknappar (placerade utanför skärmen), en sensor som känner av när du har mobilen mot örat vid ett samtal och en selfiekamera. Jag tycker det är smart av Xiaomi att man placerat knapparna utanför skärmen. Hur tänker jag då? Jo, skärmen mäter 5 tum, -och då snackar vi 5 tum för bara skärmen, det finns inga knappar på skärmen som tar upp en del yta som skulle kunnat gå till en massa annat roligt på displayen. Framsidan tas upp av 70% skärm, vilket betyder att Xiaomi utnyttjat framsidans skärm dåligt. Detta är något som gör hela telefonen större än vad den skulle kunnat vara om den hade haft mer display på framsidan. Däremot är den grundläggande orsaken till att den blir så pass stor touchknapparna som tar upp mycket plats på ramen nedanför skärmen.

På telefonens undersida finner vi en micro USB-kontakt tillsammans med två högtalargrillar. Det är synd att Redmi 4 Prime använder sig av micro USB och inte nya vändbara Type C. Däremot är det ingenting som stör mig med priset i tanke. Högtalarna är däremot otroligt lätta att hålla för av misstag om man till exempel kollar på en film. Här tycker jag att Xiaomi skulle kunna gjort som Samsung gjorde med Galaxy A3 och A5 (2017), nämligen placerat högtalarna på den vänstra långsidan, eftersom man då inte skulle komma åt dem lika lätt.


Telefonens baksida och undersida

På den högra långsidan har Xiaomi placerat alla telefonens fysiska knappar. Längst ned finns av/på knappen och ovanför denna hittar vi de kombinerade volymknapparna. Eftersom Xiaomi Redmi 4 Prime är en enhandsvänlig smartphone så innebär det också att alla knappar etc är lättåtkomliga. Jag har inga problem att hantera telefonen med en hand, och jag tycker av/på knappen sitter på precis rätt ställe. Som jag skrev ovan är volymknapparna kombinerade. Detta har Xiaomi inte märkt upp på något sätt med till exempel en prick på någon av volymknapparna, något jag tycker tillverkare ska göra till Redmi 5 Prime!

Den vänstra långsidan består istället endast av en släde för SIM-korten. Jag tycker Xiaomi gjort ett bra val när man valt att sätta samtliga knappar på den motsatta sida, kan hända att jag tycker så eftersom jag är vänsterhänt och att högerhänta hellre skulle sett att Xiaomi placerade knapparna på vänster sida istället.

På ovansidan av telefonen finns ett hörlursuttag, en mikrofon och ett IR-öga för styrning av din diskmaskin, TV etc. Jag tycker det är bra att Xiaomi har kvar hörlursuttaget liksom IR-ögat. Fler och fler tillverkare börjar ta bort hörlursuttaget, än mer sällan ser man idag en modern smartphone med ett IR-öga. Bra är det också att Xiaomi valt att sätta hörlursuttaget på ovansidan av telefonen då den blir enklare att ta ur fickan än om man skulle behövt sätta i hörlurarna på undersidan av enheten.
På baksidan av telefonen finner vi en kamera med dubbla LED-blixtar. Här finns också en klassisk Mi-logga, en fingeravtrycksläsare och en antennlinje långt ned på baksidan. Fingeravtrycksläsaren har Xiaomi placerat precis under kameran, vilket är den ultimata positionen för en fingeravtrycksläsare enligt mig! 


Telefonens ovansida

Eftersom telefonen är så pass smidig att hålla med en hand så sitter fingeravtrycksläsaren varken för högt eller för lågt. Som jag nämnde tidigare så har Redmi 4 Prime fått en svagt kurvad baksida, något som gör att mobilen känns mindre än vad den faktiskt är.

Idag är det väldigt många smartphones som har en unibodykonstruktion. De flesta telefoner består av metall som är oborstad, men det finns undantag som till exempel HTC One M9 som fått just fått en borstad yta på metallen. Den borstade ytan innebar att  HTC One M9 hade ett otroligt bra grepp i näven - dessutom är den snygg! Tyvärr har Redmi 4 Pro inte fått samma borstade yta som One M9 vilket gör Redmi 4 Prime är något halare än HTC One M9 samtidigt som det känns som att Xiaomi behandlat metallen. Telefonen ligger bra i handen, och är verkligen inte lika hal som OnePlus 3 eller Xiaomi Mi Mix. För att vara på den säkra sidan rekommenderar jag att man köper ett greppvänligt skal till mobilen!

De fysiska knappar som telefonen har (volym upp, ner, av och på) andas inte den kvalitet jag skulle önskat att de skulle göra. När jag trycker på dem förväntar jag mig det där klickljudet som bara knappar i aluminium kan ge men så är inte fallet. När jag trycker ner någon av knapparna så genererar de inte något ljud alls utan känns märkligt sega. Däremot känner man att Xiaomi Redmi 4 Prime är en riktigt kvalitetsprodukt då knapparna känns robusta. Telefonen känns riktigt vridstyv, något som förhoppningsvis innebär att den också håller bra i bakfickan.

Skärmen

Xiaomi Redmi 4 Prime har fått en 5 tumsskärm med en upplösning på 1080 x 1920 pixlar (Full HD). Detta resulterar i att telefonen fått en pixeltäthet på 441 pixlar per tum. Det är mycket sällan tillverkare väljer en skärmstorlek på 5 tum, och om man gör detta så brukar panelerna ”bara” få HD-upplösning (720 x 1280 pixlar). Jag tycker det är bra att Xiaomi satt in en 5 tummskärm i telefonen med Full HD-upplösning dessutom. Allt för många tillverkare satsar bara på riktigt stora mobiler (till ytan) nu för tiden, så detta ser jag som ett steg i rätt riktigt från Xiaomi.  

Om vi kollar in panelen så är den av typen IPS/LCD , en typ av panel som Xiaomi använder sig av i många av företagets mobiltelefoner. Precis som Xiaomi tycker jag också att Redmi 4 Prime har en riktigt bra display för sitt ringa pris av 2690 riksdaler. Precis som en IPS-panel i de allra flesta telefoner så är Redmi 4 Primes skärm bakgrundsbelyst, något som resulterar i att de riktigt mörka färgerna aldrig kan bli riktigt svarta om du exempelvis har en har en bild med en svart bakgrund utan det blir mer blaskigt mörkgrått. Det som är bra med en IPS-panel är att panelen gör de ljusa färgerna riktigt verklighetstrogna. Om man jämför en IPS-panel mot en AMOLED-panel så är det två helt olika paneler. AMOLED-panelen har inte samma bakgrundsbelysning som IPS-panelen har, vilket resulterar i att AMOLED-panelen får fram en fantastisk svärta. IPS-panelen får å andra sidan fram mer verklighetstrogna ljusa färger, där AMOLED-panelen brukar ha en tendens till att överdriva dem istället.

Jag kan inte låta bli att återkomma till priset! För 2690 kronor har Xiaomi Redmi 4 Prime en fantastisk bra skärm. Enligt mig så håller den samma klass som min OnePlus 3. Det enda jag märker att Redmi 4 Prime är en mellanklasstelefon på (inom skärmområdet) är att ljusstyrkan inte är fullt lika bra som i dyrare telefoner!

I och med att maxljusstyrkan i telefonen är något svagare än i många andra telefoner jag testat så innebär det att Redmi 4 Prime får problem i mitt betraktningsvinkel-test. Visst, det går att tyda vad det står på displayen vid solljus, men då kan man bara urskilja vad som står på displayen. 

Processorn och RAM-hanteringen

Xiaomi brukar släppa sina telefoner i två olika varianter med olika RAM-mängd och internminne. Så är inte fallet med Redmi 4 Prime då man släppt telefonen med 3 GB RAM och 32 GB minne. Om man istället vill ha en telefon till bättre pris med något nerbantade specifikationer rekommenderar jag att man tar en titt på Xiaomi Redmi 4A.

Xiaomi Redmi 4 Prime har utrustats med Qualcomms relativt nya chipp för mellanklasstelefoner, nämligen Snapdragon 625. Chippet består av åtta stycken processorkärnor som är klockade till 2.0 GHz vardera. Vid vanlig användning (gå runt i menyerna, kolla Facebook etc) så flyter allting finfint. Vid spelande av Infinite Flight har jag upplevt att mobilen inte riktigt hänger med i svängarna. Dels blir telefnen varm efter cirka 30 minuters spelande, i och med att den blir varm så laggar den då och då. Detta är däremot någonting jag tror Xiaomi kan fixa med hjälp av en uppdatering till telefonen.

RAM-mängden är på 3 GB, vilket är en hel del RAM för pengarna. RAM-minnet är aldrig fullt då telefonen nästan alltid använder sig av 1,5 – 2 GB. Egentligen skulle Xiaomi kunnat sätta in 2 GB RAM, det skulle räckt bra. Däremot tänker man förmodligen uppdatera telefonen till 7.0 Nougat och då kan hela RAM-mängden komma till nytta. De appar jag haft uppe tidigare i bakgrunden öppnas upp utan några problem när jag går till dessa.

När jag drar igång benchmarkprogrammet AnTuTu för att se vad Xiaomi Redmi 4 Prime går för (på pappret) får jag poängen 62267, något som gör att telefonen hamnar sist på listan. När jag testade Xiaomi Mi Mix så fick den också ett dåligt resultat i AnTuTu, så jag misstänker att det rör sig någon bugg som AnTuTu dras med. Som jag brukar säga så är detta bara en uppskattning på hur bra prestanda en telefon har, och, sorry AnTuTu, Xiaomi Redmi 4 Prime är inte den långsammaste telefonen jag testat!

Telefonens resultat i AnTuTu

Kameran


Den bakre kameran har fått en upplösning på 13 megapixlar med ett bländartal på f/2.2. Med andra ord hänger Redmi 4 Prime med bra i megapixel-racet mot dyrare flaggskepp som Xiaomi Mi 5S och Mi 5S Plus. Bländartalet på f/2.2 är en bra bit över de lite dyrare konkurrenterna. Däremot har Redmi 4 Prime samma bländartal som många liknande telefoner från konkurrenterna.

Xiaomi tar som de allra flesta telefoner bra bilder i fullt dagsljus, men det är i mörkare miljöer kameran sticker ut – trots det höga bländartalet. Xiaomi Redmi 6 Prime får till riktigt bra bilder i mörkret och jag tycker till och med att kameran i Redmi 4 Prime slår kameran i Xiaomi Mi Mix!

Mobilen har samma kameramjukvara som exempelvis Xiaomi Mi Mix har, vilket innebär att mobilen har utrustats med diverse olika effekter man kan lägga på ”orginalbilden”.

Exempelbild kameran
Exempelbild kameran





Den främre kameran har fått en upplösning på 5 megapixlar tillsammans med bländaravtalet f/2.2. Precis som med den bakre kameran så tar kameran bra bilder i dagsljuset, men också i mörkret. Kameran är något som imponerar i Redmi 4 Prime!

Övrigt

Telefonen har fått ett fläskigt 4100 mAh stort batteri. Precis som det låter har batteriet i telefonen otroligt bra batterikapacitet – i alla fall på pappret. På samma papper har Redmi 4 Prime också en riktigt bra batteritid vid daglig användning. Eftersom telefonen stödjer snabbladdning så laddar den upp fort om batteriet börjar tryta. Batteriet räcker upp till två dagar för mig, och du ska inte behöva ladda telefonen mer än varannan dag om du inte använder telefonen varenda sekund på dygnet.

Den inbyggda högtalaren såväl som telefonhögtalaren har tillräckligt hög volym även om man befinner sig i en bullrig miljö, vilket tordes glädja många då Xiaomi tidigare  haft problem med för låga samtalsvolymer.  

Det ska också poängteras att telefonen har plats för antingen två SIM-kort, eller ett SIM-kort och ett minneskort.

Fingeravtrycksläsaren är också den riktigt bra. Det går supersnabbt att låsa upp Redmi 4 Prime med den! 

Slutsats

Xiaomi Redmi 4 Prime imponerar på många plan. Om jag inte skulle vetat om priset skulle jag knappast tro att Redmi 4 Prime är en mellanklasstelefon. Saker som kamera, skärm samt byggkvalitet imponerar storeligen! Priset ligger på 2690 kronor och du kan köpa den här.

+ Bra display 

+ Bra kamera 

+ Plats för dubbla SIM-kort ´

- Tveksam byggkvalitet på knapparna