Fortsätt till huvudinnehåll

Mobilkungen är tillbaka!

Nokia storsatsar verkligen i år. Dels ska man komma ut med 6–7 mobiler, men man planerar också att bygga ett 5G-nät tillsammans med amerikanska Orange. Nu har Nokia P1, företagets nya ”topp of the line smartphone”, påträffats på en video! Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge! Jag känner mig sugen på att införskaffa mig en Nokia P1 när jag ser den!

Apropå designen så är det telefonens utsida som står i fokus i filmen. Man visar nämligen upp telefonen från vartenda hörn. Nokia P1 påminner en hel del om Samsung Galaxy S6 i sitt formspråk, men också när det kommer till fram-och-baksidan. Enheten skyddas av glas på båda sidor. Jag misstänker att det rör sig om Cornings GorillaGlas 5.

Om vi istället tar en titt på telefonens specifikationer så har tidigare källor sagt att Nokia P1 kommer få en 5,3 tumsskärm med Quad HD-upplösning. Prestandan ska bestå av Qualcomms prestandachipp Snapdragon 835 med antingen 6/128 GB minne eller 6/256 GB minne. Det ser alltså ut som att Nokia P1 kommer bli en riktigt kraftfull enhet under huven.
Den bakre kameran ska ha fått en upplösning på 22,6 megapixlar med trippla LED-blixtar för att man ska få de bästa förutsättningarna.

Nokia P1 kommer få en fingeravtrycksläsare placerad i hemknappen, som i sin tur sitter placerad precis under skärmen. Nokia P1 sägs också få ett 3500 mAh stort batteri med stöd för snabbladdning genom en USB Type C-kontakt. Nokia P1 ska naturligtvis komma med Android 7.0 Nougat från start! 


Alla specifikationer är preliminära.