Fortsätt till huvudinnehåll

Nokia och Orange kommer utveckla 5G-nätverk tillsammans

Internet är något jag som mobilnörd inte kan vara utan. Jag vill alltid ha snabbaste möjligaste internetuppkoppling, såväl hemma där jag har mitt trådlösa nät, men också när jag är utanför hemmet!

Nokia har tillsammans med amerikanska Orange meddelat att man ”inom en snar framtid” kommer utveckla den nya standarden av mobilnät tillsammans, nämligen 5G. I Sverige och i en rad andra länder hittar vi idag 4G+ uppkoppling, men 5G ska bli något utöver det vanliga menar man.

Enligt Nokia ska den nya 5G-uppkoppling klara av en högre belastning så en större mängd personer ska kunna surfa samtidigt. Enligt Nokia ska denna nätverkstyp vara upp till tio gånger snabbare än vanlig 4G.

Det återstår att se när dessa planer blir verklighet!


Bild: Nokia