Fortsätt till huvudinnehåll

Varför släpps det inte fler mobiler som kör Windows Phone? (Krönika)

Det mesta jag skriver om här på sidan handlar framförallt om Android men också Apple iOS. Ett operativsystem som har en förmåga att hamna i skymundan är Windows Phone. I denna krönika ska jag reda ut varför det blivit så!

Den mest grundläggande orsaken till detta är förstås att de flesta tillverkarna väljer att satsa på Android i sina telefoner. Android har blivit ett alltmer stabilare operativsystem genom åren som gått, men på många plan är Windows Phone fortfarande ett stabilare (men tråkigare) operativsystem.

Tillverkare såsom Samsung borde satsa hårdare på att släppa bättre Windows Phone-mobiler, eftersom tillverkarens bästa dator kör Windows som operativsystem. Nu kanske många av er tänker, men Android är ju mycket större, har jag rätt? Svaret på detta är att ”man gör det vad det blir till”. Om alla tillverkare skulle satsat lika hårt på Windows Phone som mad Android är jag helt övertygad om att Windows Phone skulle sett helt annorlunda ut idag!

Jag har aldrig köpt mig en Windows Phone-mobil då Androidtelefonerna oftast haft bättre hårdvara, varav det blivit en sådan istället. Jag hoppas att många tillverkare kommer visa upp några nya Windows Phone-produkter på MWC nu i februari med riktigt bra hårdvara!   


Bild: Microsoft