Fortsätt till huvudinnehåll

Jag testar Xiaomi Mi Mix - världens coolaste konceptlur?

Jag är såvitt jag vet den enda tech-sidan som fått förmånen att få hem en Mi Mix för test. Efter att ha testat: Xiaomi Mi Mix är en grym smartphone och den borde sannerligen vara en inspirationskälla för många andra tillverkare! I mitt test ska vi titta närmare på telefonens funktioner och design. Är telefonen för stor att hålla i? Hur är kameran? Hur är skärmen? Allt detta och lite till ska besvaras i detta genomgående test! 




Xiaomi Mi Mix





Designen 

Det stora säljargumentet för Mi Mix är utan tvekan telefonens slimmade yttermått. Telefonen har en 6,4 tumsskärm, trots detta är den inte mycket större än en Samsung Galaxy S7 Edge eller OnePlus 3. Eftersom Mi Mix har en så tunn ram runtom skärmen skulle det kunna betyda att det är lätt att komma åt skärmen av misstag, men så har jag lyckligtvis inte upplevt det. Xiaomi har gjort hörnen på mobilen svagt rundade, något som gör att mobilen ligger otroligt skönt i handen. 

Xiaomi har använt sig av ett gäng exklusiva material. På baksidan av telefonen har Xiaomi valt att använda sig av keramik och äkta guld (förstå att priset drar iväg!), något som är en udda kombination av material i en smartphone idag. Telefonen har liksom framsidan, en otroligt snygg baksida. Xiaomi Mi Mix är dock ruskigt hal. Tänk dig att du ska hantera en fuktig tvål, så känns det att också hantera Xiaomi Mi Mix. Som tur är skickar Xiaomi med ett fodral i läder till telefonen, som löser problemet.  
Dock skulle det varit bättre om Xiaomi skickat med ett mer greppvänligt skal (typ silikon i TPU). Xiaomi tänkte nog att Mi Mix har ett högt pris, och därav skickar man med ett läderfodral. 

Xiaomi Mi Mix har fått sina knappar placerade högt upp på den högra långsidan. Jag tycker man placerat knapparna på rätt sida, men jag hellre sett att dessa flyttats lite längre ner på den högra långsidan, något som skulle gjort det lättare att nå dessa med en hand. Man känner på knapparna att Xiaomi Mi Mix är en riktig kvalitetslur då de andas kvalitet. 

Flera andra tillverkare har en funktion så att man kan programmera så att hårdvaruknapparna till att öppnar vissa funktioner i telefonerna. Samsung har till exempel en funktion som gör att man enkelt kan öppna kameran genom att dubbeltrycka på hemknappen. Tyvärr har Xiaomi Mi Mix inte detta stöd från start. Däremot går det alltid att införa dessa funktioner genom att exempelvis installera Tasker som säger åt en av telefonens hårdvaruknappar (volym upp, ner eller strömknappen) att öppna kameran. Däremot vore det absolut bäst om Xiaomi fixar en liknande funktion till nästa version av MIUI (gränssnittet).



På toppen av Xiaomi Mi Mix sitter ett hörlursuttag och två mikrofoner för ljudinspelning. Jag har flera gånger klagat över på att allt fler tillverkare väljer att placera hörlursuttagen på telefonernas undersidor (om telefonerna ens har ett hörlursuttag). Jag tycker Xiaomi gjort rätt val när man valt att sätta hörlursuttaget på ovansidan. Det eftersom placeringen gör att telefonen inte måste vändas upp och ner i fickan vid musiklyssning. Jag hoppas verkligen Xiaomi fortsätter att sätta in ett hörlursuttag i kommande smartphones. Visst, mer och mer teknik blir trådlös, men jag ser det snarare som en bonus med ett hörlursuttag än ett hinder. Mikrofonen snappar upp ljud riktigt bra, både vid röstinspelning och samtal. 

Den enda som är placerat på den västra långsidan är en släde som kan ta två stycken SIM-kort samtidigt. För att få upp släden så behöver man använda en nål, precis som hos många andra smartphones som inte har en baksida som går att öppna. Jag skulle hellre sett att man inte behövde en nål för att öppna släden -vart sjutton är nålen när man behöver den? Detta skulle kunnat lösas genom att sätta dit en lucka, där man i sin tur hittar SIM-kortssläden, likt Sonys Xperia X-serie. 

På undersidan av Mi Mix finner jag två separata högtalare och USB Type C-kontakten. Högtalarna är konstigt placerade då det är lätt att man täcker över dessa med handflatan när man kollar på en film eller kör ett spel. Jag anser som vanligt att det varit bättre om högtalarna var placerade på framsidan istället, något som dock inte funkar i Mi Mix:s fall eftersom telefonen har så pass slimmade yttermått. Det Xiaomi skulle kunnat göra istället för att sätta högtalarna på undersidan är att placera dessa på telefonens baksida, en lösning jag tror skulle fungerat bättre.



Telefonens glänsande baksida



Om vi går över till baksidan av telefonen så finner vi här en kamera med tillhörande LED-blixt och en fingeravtrycksläsare. Runt den cirkulära kameran och fingeravtrycksläsaren löper två cirklar som är av äkta guld. Hela baksidan är också gjord av keramik. Dessa material bidrar till att Xiaomi Mi Mix är en telefon som kostar skjortan! Utöver att telefonen är otroligt hal så är det också en fingeravtrycksmagnet då den samlar upp alla fingeravtryck som kommer i närheten. Utan fingeravtryck är mobilen däremot läskigt snygg! Jag gillar telefoner som har sina fingeravtrycksläsare placerade på baksidan och jag tycker Xiaomi placerat läsaren på precis rätt plats i Mi Mix. Dessutom gillar jag att man satt läsaren precis under kameran så att den alltid är lättåtkomlig! 

Om vi går vidare till telefonens framsida så hittar vi här den 6,4" stora skärmen tillsammans med en selfie-kamera och en notislampa. Telefonen har ingen telefonhögtalare för samtal, utan detta fungerar med hjälp av en vibrationsmotor, som med hjälp av vibrationerna kan sända ut ljud. Flera användare har klagat över att man inte hört vad personen med Mi Mix:en sagt. Däremot har jag inga sådana problem. När jag gör en snabb jämförelse med min OnePlus 3 (som har en traditionell telefonhögtalare) så hör jag ingen skillnad på samtalskvaliteten. Xiaomi Mi Mix har fått en liten kant allra längst ner(den enda delen på framsidan som har en kant). Där har man bland annat valt att sätta selfie-kameran. Detta kan till synes vara ett konstigt val. Kamera-appen ber mig vända telefonen upp och ner när jag sätter igång den främre kameran, då blir det helt plötsligt som att den främre kameran är placerad högst upp på telefonen. En funktion som är oerhört bra att ha är en notislampa som indikerar när man får olika notiser, en finess som vi ser mer och mer sällan i moderna smartphones. Xiaomi har valt att sätta i en liten notislampa, me like!


OnePlus 3 (vänster) vs Xiaomi Mi Mix (höger)

Xiaomi Mi Mi har en framsida som skyddas av Coring GorillaGlas 4. Vid diverse hårda reptest som gjorts på nätet så klarar sig Mi Mix väldigt bra. Skärmen är med andra ord riktigt reptålig. Baksidan är ännu reptåligare! Däremot verkar telefonen inte klara sig lika bra vid ett vanligt, traditionellt "drop test". Hela telefonens kropp består av keramik, ett material som är starkt i sig (och inte viker sig särskilt lätt). När personen släppte ner telefonen på ett utav dess fyra hörn så fick det hörnet en tappskada. Dessutom sprack hela skärmen. 


Skärmen 

Xiaomi Mi Mix:s skärm mäter 6,4 tum på diagonalen. Panelen är av typen IPS/LCD och har den något udda upplösningen 1080 x 2040 pixlar. Detta innebär att Mi Mix har en upplösning mellan standarden för Full HD (1080 x 1920 pixlar) och Quad HD (1440 x 2560 pixlar). Xiaomi Mi Mix har en pixeltäthet (PPI) på 362 pixlar per tum, vilket ungefär är samma pixeltäthet som Apple iPhone 7 har. Oavsett hur nära skärmen jag tittar kan jag inte urskilja enstaka pixlar.
Att flera tillverkare väljer att sätta in paneler med riktigt hög upplösning idag tror jag mer är en skrytfaktor än att det ska vara praktiskt. Egentligen räcker 1080 x 1920 eftersom man vid den upplösningen inte kan urskilja enstaka pixlar med ögat.

Jag tycker det är bra att Xiaomi inte valt att sätta in en panel med Quad HD-upplösning, men samtidigt kunde man valt att sätta i en panel med ännu lägre upplösning för att skona batteriet och processorn bättre (Full HD).


Panelen imponerar!

Panelen är knivskarp, alltifrån ikoner till olika texttypsnitt syns mycket bra. LCD-panelen levererar riktigt bra färger, men har de där typiska LCD-bristerna. Precis som med alla telefoner som har en LCD-panel blir inte svärtan 100% svart, utan mer åt det gråa hållet. Panelen i Mi Mix levererar riktigt verklighetsbaserade färger - oavsett om det rör sig om ljusa eller mörka sådana.
Jag gillar många av Kinatelefonernas paneler, då det ofta känns som att färgerna kommer fram bättre gentemot exempelvis Samsungs motsvarigheter. Xiaomi Mi Mix är inget undantag då jag tycker mobilen har otroligt fin färgåtergivning.

Betraktningsvinklarna imponerar likväl på mig som på familjen. Xiaomi Mi Mix har med andra ord en klockren betraktningsvinkel, däremot är detta inte alltid till min fördel. Jag är ofta på resande fot med Stockholms Lokaltrafik. I lokaltrafiken brukar folk ofta försöka snegla över och se vad grannen på stolen bredvid håller på med. Det är här bra betraktningsvinklar blir en nackdel. Eftersom Xiaomi Mi Mix är en så pass udda smartphone så innebär detta att många tredjepartstillverkare av tillbehör inte vill göra allt för många tillbehör till mobilen. En sak jag skulle önska fanns till telefonen är ett skärmskydd som skärmade av betraktningsvinklarna, något som däremot kanske kommer i framtiden!



Betraktningsvinklarna är bra!

Xiaomi Mi Mix har fått sina knappar placerade på skärmen, ett smart drag tycker jag. Detta eftersom mjukvaruknappar är så mycket bättre än hårdvaruknappar eftersom Xiaomi låter användaren skräddarsy knapparnas placering. Säg att du kommer från en Samsung, då kan du lägga knapparna precis som du hade de på Samsungen. Smart va?

Ljusstyrkan går att vrida upp rejält. Detta betyder att telefonens skärm har en bra synlighet även ute i solljuset. Trots att mobilen har en så pass bra ljusstyrka så hamnar den bakom mobiler så som Samsung Galaxy S7 Edge och Google Pixel XL. Mi Mix hamnar på 10:e plats med en poäng på 2658, att jämföra med Samsung Galaxy S7 Edge som har en poäng på 4439 och därmed hamnar på första plats i AnTuTu:s test!

Så bra ljusstyrka har Xiaomi Mi Mix: 

  • Samsung Galaxy S7 edgeSamsung Galaxy S7 Edge: 4.439
  • Google Pixel XLG4.164
  • Huawei P9 PlusGoogle Pixel XL: 3.956
  • LG V20 Max autoHuawei P9 Plus: 3.798
  • Apple iPhone 7 PlusLG V20: 3.588
  • LG V20iPhone 7 Plus: 3.402
  • Xiaomi Mi 5sXiaomi Mi 5S: 3.276
  • Xiaomi Mi 5Xiaomi Mi 5:3.24
  • Xiaomi Mi 5s PlusXiaomi Mi 5S Plus: 2.884
  • Xiaomi Mi MixXiaomi Mi Mix: 2.658



Prestandan och RAM-hanteringen 

Xiaomi Mi Mix har utrustats med Qualcomms prestandachipp Snapdragon 821 tillsammans med antingen 4/128 GB minne eller 6/256 GB minne. Självklart är det varianten med 6/256 GB minne som jag fått in till testlabbet. Mi Mix fixar de "vanliga" grejerna som jag gör galant, vilket inkluderar en hel del aktivitet på Facebook, webbläsaren Chrome samt YouTube.
De allra flesta flaggskepp klarar av dessa typer av aktiviteter utan större problem. Det är istället vid hårdare provningar så som vid en omgång av Infinite Flight som testenheterna sätts på riktigt hårda prov.

Självklart har jag testat att köra en omgång av flygsimulatorn på Mi Mix. Infinite Flight är ett grafiktungt spel som sätter mina enheter på tuffa tester. Xiaomi Mi Mix klarar av spelet galant. Inte ett endaste mikrolagg uppstår under mitt spelande som varade under ungefär 40 minuter. Ett tecken på om mobiler brukar ha jobbigt med en process är om de blir varma, något Xiaomi Mi Mix inte blev alls under spelomgången. Detta är en tecken på att Mi Mix är ett riktigt prestandamonster! Mi Mix klarar också av att byta appar riktigt snabbt. Något annat hade jag inte förväntat mig eftersom Mi Mix har en sjukt stor RAM-mängd. 

Att Mi Mix har en riktigt bra prestanda är också bra för framtida uppdateringar. Telefoner med Snapdragon 801 (OnePlus One, Samsung Galaxy S5 mfl) kommer till exempel inte få en uppdatering till Android 7.0 Nougat, trots att dessa godingar "bara" är drygt 3 år gamla nu. Självklart hoppas jag att Xiaomi skärper till sin något när det kommer till att skicka ut uppdateringar till sina telefoner och börjar skicka ut uppdateringar tidigare. Xiaomi har exempelvis sagt att man kommer uppdatera Mi Mix till 7.0 Nougat, men man har inte avslöjat när uppdateringen kommer börjas rulla ut.

I benchmarkprogrammet AnTuTu får Xiaomi Mi Mix en poäng på 150963 pinnar, något som gör att mobilen hamnar på en 7:e plats bakom bland annat OnePlus 3T och Apple iPhone 7 Plus. Som jag brukar säga betyder dock dessa benchmark-siffror en bråkdel av telefonernas prestandan i verkligheten.


Prestandan i AnTuTu



Kameran 

Xiaomi Mi Mix har fått en bakre kamera med en upplösning på 16 megapixlar, medans den främre kameran istället fått en upplösning på 5 megapixlar. 
Om vi börjar med att ta en djupare titt på den bakre kameran så har den en upplösning på 16 megapixlar med ett bländaravtal på f/2.0. Specifikationerna verkar riktigt lovande på pappret. 
Däremot blir de betydligt mindre lovande efter att man testat kameran i verkligheten. 

Kameran är bra, visst är den det. Däremot håller den inte samma höga klass som flera andra flaggskepps-telefoner på marknaden gör. Bilderna i dagsljus har en viss tendens till att bli lite gryniga - något de i flera andra flaggskepp brukar ha när man fotar i mörkret. Som ni säkert förstår blir bilderna i mörkret ännu mer gryniga, något jag dock tror man skulle kunna fixa till med en mjukvaruuppdatering. Xiaomi Mi Mix:s kameramjukvara känns ostabil i dagsläget. Vid flera tillfällen när jag startat selfie-kameran så har den krashat. Jag tror att Xiaomi skulle kunna fixa till kameran så att den blev bättre, då den har specifikationerna som krävs för att exempelvis matcha Samsung Galaxy S7 Edge.

Bild tagen med den bakre kameran (bild tagen utanför Samsungs huvudkontor) 



Kameramjukvaran i sig är däremot riktigt lättnavigerad & bra. Om man trycker på läget Modes så får man upp diverse olika fotolägen som bland annat inkluderar ett gruppfoto-läge, panorma-läge samt det manuella läget. 

Om man istället trycker på ikonen som ser ut som tre stycken cirklar som sitter ihop i varandra så hittar man ett läge där man kan lägga på olika färger på den bild man ska ta. Ofta finns det speciella appar till just detta, men jag tycker det är bra att Xiaomi skickar med denna funktion direkt i mjukvaran. 

Selfie-kameran har fått en upplösning på fem megapixlar och levererar helt okej selfies enligt mig. Precis som den bakre kameran har bilderna från den främre kameran en tendens att bli gryniga. Den främre kameran dras dock med ett större problem då den i skrivande stund kraschar stup i kvarten, något som förhoppningsvis fixas inom kort.


Bild tagen med den främre kameran



Övrigt 

Xiaomi Mi Mix har fått ett inkapslat 4400 mAh stort batteri, vilket är något utöver det vanliga då de flesta telefoner har ett batteri runt 3000 mAh. Precis som det låter har Xiaomi Mi Mix en fantastiskt bra batteritid, både vid aktiv användning och i stendby-läget. Jag är besatt av min telefon, och Mi Mix:en räcker till en dags användning på en laddning utan problem. Telefonen stödjer även Quick Charge 3.0 som laddar upp den riktigt fort! 

Som jag nämnde i början av texten har Xiaomi Mi Mix ett hörlursuttag för ljud via hörlurar. Jag testade att dra igång en låt i mina Sony MDR-1000X via Spotify (i högsta möjliga kvalitet) och tycker det lät riktigt bra. Volymen kunde jag vrida upp betydligt högre än vad jag kunnat med tidigare telefoner jag testat från Xiaomi. 

Jag tycker det är synd att Xiaomi Mi Mix varken har fått en IP-klassning eller trådlös laddning, något jag hoppas att uppföljaren får.


Slutsats 

Xiaomi Mi Mix är absolut den coolaste telefonen ute på marknaden idag. Telefonen är otroligt läcker med sina otroligt slimmade yttermått och med sin stora skärm på framsidan med sina exklusiva material. Dessutom är den läskigt snabb och har grymt bra batteritid. 

Samtidigt märks det att Xiaomi Mi Mix är en koncepttelefon då bland annat kameramjukvaran och kameran behövs utvecklas. Man får dock inte glömma ordet konceptmobil. 


+ Bra skärm 

+ Grymt snabb 

+ Bra batteritid 

+ Grymt snygg 

+ Har ett hörlursuttag 

- Kameran 

- Hal