Fortsätt till huvudinnehåll

Jag testar Xiaomi Mi Max - en bra phablet

Jag har fått en unik chans i att få testa Xiaomis bjässe Mi Max - en telefon med gigantisk 6,44" skärm. I denna recension kommer ni kunna läsa om telefonens inre till det yttre, men framförallt, är telefonen för stor för att användas i vardagen? 


Bilden är lånad av Xiaomi





Designen 


Xiaomi Mi Max har en baksida som är gjord i aluminium, så även ramen runtom telefonen. Framsidan skyddas av reptåliga Gorilla Glas 4. Baksidan har inte en helt plan, utan Xiaomi har böjt "ner" kanterna lite på långsidorna, för att telefonen ska ligga så bra som möjligt i handen, precis som man också gjort med Xiaomi Mi 5. Jag tycker att Mi Max ligger otroligt skönt i handen, tack vore att Xiaomi fått till att runda baksidan på ett bra sätt! Trots att jag har ganska stora händer så känns Mi Max som en smärre platta med 6,44 tums-skärm, vilket känns lite opraktiskt vid vissa situationer. Jag upplever till exempel att telefonen inte går i alla jeans utan att sticka ut en bit från byxan. Jag har också flera gånger varit nära på att tappa telefonen, då den är så pass stor.

Byggkvaliteten upplever jag som väldigt rejäl och bra. Vad jag menar med det är att den känns bra i handen, när den ligger på plats i näven så ligger den riktigt bra där med andra ord. Jag tyckte först det kändes ovant då Xiaomi placerad volym och powerknappen på samma sida, dessutom tyckte jag det kändes extra konstigt då man hade placerat powerknappen under volymknapparna. Men nu i efterhand ser jag att Xiaomi haft en tanke med att göra på det sättet. Eftersom telefonen är så pass stor, så har man försökt att placera powerknappen så lägligt som möjligt för att man ska kunna nå åt den på ett enkelt sätt. Nu i efterhand vet jag precis vart jag har powerknappen placerad, men jag tycker att Xiaomi kunde lagt till någon räfflad yta på den, då det skulle bli ännu enklare att känns sig fram till knappen med hjälp av fingret, utan att behöva titta var knappen sitter.

Mi Max är inte bara en rejäl pjäs till ytan, utan också till vikten sett. Telefonen väger 203 gram, och är med sin vikt en av de tyngsta telefonerna på marknaden. Jag gillar dock att telefonen är så pass tung på ett sett, då det bidrar till att telefonen verkligen känns "premium", och inte som någon leksakstelefon. Precis som med Xiaomis tidigare telefoner så sitter knapparna placerade under skärmen, vilket är en positiv sak enligt mig. Alla knappar är av Touch-typ, precis som på modeller så som Redmi Note 3. En fingeravtrycksläsare finner vi placerad på baksidan.

Jag tycker det är bra att man placerat fingeravtrycksläsaren på baksidan därför att telefonen blir otroligt lätt att låsa upp i fickan, för vem vill inte ha en upplåst telefon när man tar upp den ur fickan?
Som jag har skrivit tidigare så skulle jag också vilja ha en fingeravtrycksläsare placerad på framsidan. Det då det inte skulle bli något problem att låsa upp telefonen, oavsett i vilken vinkel den skulle vara i.

Xiaomi är fortfarande inte särskilt kända i Sverige, vilket också betyder att många skaltillverkare inte fått nys om att tillverka skal/skärmskydd till Mi Max. Jag skulle säga att det är ett måste att köpa till ett skyddande fodral, alternativt glasskydd om man ska kunna skydda sin Mi Max om den går i backen. Nu finns det ett gäng tillbehör att köpa till Mi Max på sidor så som Ebay, men problemet blir att du antagligen får vänta ett tag på tillbehören.

Som jag skrivit tidigare i texten så upplever jag Mi Max som hal. Detta är såklart då man använt sig av metall när man gjort baksidan, eller rättare sagt aluminium. Det jag märker är att Xiaomi använt sig av obehandlat aluminium,  i alla fall sett till telefonens grepp. Jag upplever att telefonen åker runt bra i handen, om man inte tar ett stadigt tag runt telefonens konstruktion. Det jag tycker man skulle kunnat göra är att behandla materialet så att metallen inte skulle bli lika hal. Det finns tillverkare som redan gjort detta, till exempel HTC med sin One M9, då man behandlat aluminiumets yttre i flera timmar, för att telefonen skulle upplevas som mindre hal än andra telefoner med metallkonstruktion.

En sak jag gillar är att Xiaomi valt att placera 3,5 mm hörlursuttaget på toppen av telefonen, något som bidrar till att man inte behöver vända på telefonen så fort man ska upp med den ur fickan. Xiaomi har uttaget placerat på toppen på alla företagets telefoner, och jag tycker de ska fortsätta med den placeringen, om de nu fortsätter med något hörlursuttag i kommande modeller?

Xiaomi Mi Max

Här ser ni den gigantiska skillnaden mellan Mi Max (höger) och Mi 5 (vänster).





Skärmen 


Xiaomi Mi Max har en gigantiskt skärm som är hela 6,44 tum, något som är åt surfplatte-hållet. När jag använder mig av telefonen så får jag ofta kommentarer så som "är inte det där en iPad Mini?", och visst 6,44 tum är en riktigt stor skärm tum för en mobil. Skärmen har upplösningen 1080 x 1920 pixlar, vilket med ett annat ord är Full HD-upplösning. Detta är något som resulterar i att Mi Max får en pixeltäthet på 342 pixlar per tum,vilket bland annat är lika många pixlar per tum som en iPhone 7 kan erbjuda (och mer därtill). Panelen som Mi Max använder sig av är en IPS-panel, vilket också är densamma i företagets flaggskepp Mi 5. Jag upplever Mi Max:s skärm som riktigt skarp, precis lika skarp som i Redmi Note 3 Pro för att nämna ett exempel.
Jag upplever också att Mi Max IPS-panel levererar riktigt bra (och naturtrogna) färger. Jag upplever dock att svärtan kunde varit någon bättre. Det är däremot något flera telefoner med IPS-paneler har svårt att producera fram.

Xiaomi har bevisat att det går att sätta in en 1080p panel i en telefon med 6,44 tum stor skärm, och faktiskt få det att se riktigt bra ut. Jag har i tidigare tester skrivit att jag inte tycker det behövs mer än 1080p-upplösning till smartphone-skärmar. Dock tycker jag att det kan vara nödvändigt att sätta in en panel med Quad HD-upplösning eftersom Mi Max har en så pass jätteskärm. Jag tycker att Mi Max levererar riktigt bra resultat för att ha en Full HD-upplösning, däremot skulle det antagligen sett ännu bättre ut med en Quad HD-panel. Xiaomi Mi Max har en framsida där skärmen tar upp 75% av hela ytan. Det är en siffra som verkligen imponerar på mig, då många smartphones har en yta som tas upp av skärmen till ungefär 72%. Jag tycker på något sätt att Mi Max känns riktigt modern tack vore att den har så lite döyta för skärmen. När jag tar upp en Xperia XZ och jämför telefonerna sida vid sida så tycker jag att Xperia XZ känns hemskt omodern eftersom den har så stora ramar runt skärmen.

När jag jämför Xiaomi Mi Max och Mi 5:s skärmar sida vid sida så ser jag ingen större skillnad mellan dom två. Men jag upplever att Mi 5 har något skarpare skärm. Det är ju dock förståeligt då båda telefoner har Full HD-upplösningar, fast Mi Max har en rejält större skärm, vilket innebär att pixlarna blir mer utspridda, och bilden mer mer otydlig. Jag upplever att man kan kräma upp ljusstyrkan mycket, så pass mycket att man kan se skärmen bra i solljus.


Processorn och RAM-hanteringen 


Xiaomi Mi Max kommer i två stycken utföranden. En variant med Snapdragon 650 processorn, och den andra varianten med Snapdragon 652 processorn. Telefonen finns också att tillgå med 3/32 GB minne, 3/64 GB minne eller en variant med 4/128 GB minne. Det är en Mi Max med Snapdragon 652 processorn tillsammans med 3 GB RAM och 64 GB inbyggt minne som jag fått möjligheten att testa.

Snapdragon 652-chippet bygger på 4 stycken kärnor som är klockade på 1,8 GHz vardera, samt 4 andra kärnor som är klockade till 1,4 GHz. De sistnämnda kärnorna är de som är tänka för att driva telefonen för lättare aktiviteter, såsom att till exempel kolla Facebook och multitaska mellan olika appar. De högre klockade kärnorna på 1,8 GHz är dock tänkta till att utföra det mer hårda arbetet, såsom spelande eller uppladdning av benchmarks.
När jag testar att skrolla runt bland alla appar, och hoppar in och ut ur dessa, så upplever jag att telefonen har lätt för att klara av aktiviteten. När jag jämför att testa olika appar med Mi Max så är Mi Max något långsammare att öppna upp appar. Något som dock är förståeligt, då den har en långsammare processor.

När jag öppnar spelet Asphalt 8 och kör en omgång så upplever jag att telefonen är förvånansvärt sval efter att jag spelat klart omgången. Telefonen har bara blivit ljummet varm, och inte alls lika het som jag upplevde att Xiaomi Mi 5 blev. Jag upplever inte heller att telefonen började lagga/hacka under spelomgången, något som inte förvånar mig, då Mi Max har prestanda som ska klara av lite spelande.

Vid vanligt användande av telefonen upplever jag inga som helst problem med att ta mig fram och tillbaka mellan olika appar, det går också snabbt att ta sig in i appar jag använt tidigare, då telefonen har ett effektivt RAM-minne som också kommer ihåg appar man använt sig av längre bak i tiden.

När jag kör genom Mi Max genom benchmarkprogrammet GeekBench 4 så säger programmet till att börja med, att Mi Max använder sig av Snapdragon 617, något som är felaktigt då mitt exemplar använder sig av Snapdragon 652 processorn.
Telefonen hamnar på siffran 1451, vilket är ungefär 350 poäng bakom Samsungs toppmodeller Galaxy Note 7 och Galaxy S7/S7Edge. Men när man jämför Mi Max med Mi 5 så skiljer det drygt 165 poäng mellan telefonerna. Med tanke på vad Mi Max kostar så presterar den riktigt bra för sitt pris. Som jag alltid säger så är detta bara siffror på hur telefonerna borde prestera, siffror som inte alltid stämmer i verkligheten, i alla fall inte i det här fallet, då jag upplever Mi Max som snabbare än Galaxy S7/S7 Edge vid vanligt användande.

Mi Max mot konkurrenterna.
Telefonens eget resultat.






Kameran


Xiaomi Mi Max har en bakre kamera med upplösningen 16 megapixlar med bländaravtalet f/2.0, vilket Xiaomis flaggskepp Mi 5 också har. Xiaomi Mi Max och Mi 5 har precis samma kamerakomponenter på baksidan.
Jag tycker att Xiaomi Mi Max får till riktigt bra bilder i dagsljus, men också i mörkare ljusförhållanden.

Jag tycker Mi Max får till väldigt detaljerade bilder i dagsljuset, mycket tack vore att mobilen har ett så pass stort bländaravtal och så pass många megapixlar. Jag upplever också att man kan zooma in långt i telefonens galleri, vilket gör att Xiaomi inte går in för att dölja eventuella detaljer i bilderna genom att man inte kan zooma in tillräckligt långt.
Om vi tar en titt på kamerans prestanda i mörkret tycker jag också den tar bra bilder. Eftersom Mi Max har ett (ganska) lågt bländaravtal på f/2.0 så betyder det att kamerans lins släpper in en hel del ljus. Något som märks, då bilderna ofta blir detaljerade i mörkret också. Jag har inte heller upplevt att bilderna som jag tagit i mörkret blivit särskilt brusiga (lite brus blir det alltid med en smartphone-kamera när man ska fota i mörkret), vilket är en enorm fördel jag tycker Xiaomi har med sin kamerahårdvara i Mi Max och Mi 5.

Om vi istället tar en titt på Mi Max:s kameramjukvara så påminner den en hel del om den vi hittar i övriga Xiaomi telefoner så som Mi 5. När jag trycker på avtryckaren för att ta ett kort tar Mi Max kortet väldigt fort, men jag tycker också den gör det bra i att ta bilder i följd, då den gör det riktigt snabbt! Mi Max har olika filter som man kan lägga på orginalbilden när man ska ta ett kort, en av dessa filter som jag fastnar mycket för är ett filter som Xiaomi kallar för Skatch, vilket är ett läge som påminner om man skissar något på ett papper.
Naturligtvis finns också ett manuellt läge om man är något av en proffs och vill få sina foton på ett speciellt sätt.

Den främre kameran har en upplösning på 5 megapixlar med bländaravtalet f/2.0, något som betyder att Mi Max har 1 megapixel mer att erbjuda mot toppmodellen Mi 5. Jag tycker att Mi Max får till bra "selfies", men den släpper också genom tillräckligt mycket ljus för att man ska kunna få bra "selfies" i de mörka ljusförhållandena.

Något jag saknar i Xiaomis mjukvara är en genväg för att kunna öppna kameran var man än befinner sig i telefonens system. Ibland händer det att jag vill fånga något motiv snabbt, men att det inte är möjligt då telefonen inte har någon genväg. En bra genväg skulle vara att man dubbeltrycker på hemknappen för att öppna kameran, eller varför inte införa en kameraknapp?

"Sketch" läget aktiverat!

Bild tagen mot skymningen med Mi Max.
Bild tagen i fullt dagsljus.




Övrigt  


Den största underrubriken under "övrigt" är tveklöst i Mi Max kategori batteriet och batteritiden. Telefonen har ett 4850 mAh batteri, vilket är grymt stort, men det ska också lyckas hålla liv i en grymt stor skärm. Jag hade stora förväntningar på Mi Max:s batteritid efter att testat Redmi Note 3 som hade riktigt bra batteritid, en batteritid som jag inte trodde kunde överträffas av någon telefon. Däremot kunde den tydligen det. Om jag fick ut två dygns användning med Redmi Note 3 så får jag ut tre dygns användning av Mi Max, vilket är en helt otroligt bra batteritid. Jag skulle dock gärna sett en USB Type C-kontakt och att Mi Max hade stöd för snabbladdning.

Fingeravtrycksläsaren sitter på baksidan av telefonen, som jag nämnde i början på testet så tycker jag att Xiaomi placerat den smart, men hur fungerar den då? Jag upplever det som att fingeravtrycksläsaren läser av mitt fingeravtryck oavsett om jag även är fuktig om fingertoppen. Läsaren tar ungefär 0,5 sekunder på sig för att låsa upp telefonen, vilket inte är den snabbaste fingeravtrycksläsaren jag testat, men för sitt pris tycker jag att Mi Max har en bra fingeravtrycksläsare.

Xiaomi Mi Max har en högtalare som är placerad på undersidan av telefonen. Det går att spela högt ur högtalaren, men det saknas väldigt mycket bas till den. I vanliga fall skulle jag skrivit att man skulle kunna placera högtalarna på telefons framsida, dock inser jag att det skulle bli svårt med Xiaomi Mi Max då den helt enkelt har lite plats till övers.


Sammanfattning


Xaiomi har skapat en phablet som imponerar på mig genom sin storlek, sin byggkvalitet, sin kamera och sin snabbhet, men inte minst den otroliga batteritiden. Priset är det också bra då det går att köpa en Mi Max från Xiaomi för 3490, och för det priset är det svårt att få mer telefon för pengarna!


+ Bra batteritid 

+ Snabb. 

+ Bra byggkvalitet 

+ Kameran 

+ Priset.

- Kunde varit bättre upplösning på skärmen. 

-  Få tillbehör som går att köpa i butik till telefonen.