Fortsätt till huvudinnehåll

Jag testar Xiaomi Mi Quantie (Pro) - genomtänkta hörlurar in i minsta detalj

Xiaomi är mest kända för att göra mobiler, surfplattor och aktivitetsarmband. Men att tillverkaren även sysslar med tillverkning av hörlurar är det färre som vet om. Jag har under dagarna fått hem ett par Mi Quantie in-ear hörlurar. Ett par hörlurar som ska låta otroligt bra för sin prisklass. Nu har jag haft hörlurarna ett antal dagar och kan ge mitt omdöme på dessa. Sitter de skönt? Låter de så bra som alla säger? Frågorna som jag ska besvara i denna recension är många!

Bild: Xiaomi




Designen och passformen


Xiaomi Mi Quantie Pro är ett par in-ear hörlurar som andas kvalitet vid första anblicken, ja, till och med när jag packade upp dem ur den fina boxen blev jag alldeles till mig på hur fint Xiaomi packat ner hörlurarna i sin låda. Hörlurarna i sig består av mycket metall, då både mikrofonkontrollen samt snäckorna består av detta material. Trots det väger inte hörlurarna mer än 14 gram, vilket jag anser som den optimala vikten för ett par öronsnäckor, då jag upplever de som varken för tunga eller för lätta i örat. När jag lyssnar på musik i dessa hörlurar så upplever jag också att de sitter fast ovanligt bra i örat. Jag har med andra ord inte upplevt att de haft särskilt lätt att åka ur öronen om jag gör någon plötslig rörelse. Jag brukar ha allmänt svårt att få in-ear hörlurar att sitta kvar och jag tycker Xiaomi har kommit en bra bit på vägen eftersom att de sitter stabilt i öronen.

Jag tycker också hörlurarna sitter riktigt bekvämt på plats. Jag kan ha hörlurarna på i flera timmar utan att de börjar bli obekvämt att ha dom på sig. Jag gillar också att Mi Quantie är av typen in-ear, då de går ordentligt in i hörselgångarna, vilket också betyder att de blockerar ut mycket ljud. Det är också bra att hörlurarna är svagt "kurvade" åt det håll som de ska gå in i örat, det då Mi Quantie går lätt och snabbt att stoppa in. Som jag nämnde i inledningen så är öronsnäckorna och mikrofonen gjorda i metall, ett material som brukar användas i betydligt dyrare hörlurar. Materialet tycker jag gör att Mi Quantie ser betydligt dyrare ut än vad de faktiskt är, men också till att hörlurarna är en riktigt kvalitetsprodukt. Jag gillar också att Xiaomi inte märkt hörlurarna med någon Mi-stämpel, då jag tycker att hörlurarna ser väldigt stilrena ut.

Hörlurarna har också en kontroll där man kan höja/sänka/pausa eller spela upp innehållet igen, men man kan också prata i hörlurarna via kontrollen. När jag pratat i hörlurarna så har jag hört mottagaren mycket klart, liksom mottagaren har hört mig bra. Hörlurarnas kontroll fungerar finfint med min OnePlus 3, men ska enligt Xiaomi också fungera lika bra med andra Androidmobiler, vilket innebär att man har full tillgång till alla funktioner som kontrollen har att erbjuda. Xiaomi säger också att hörlurarna ska fungera med iPhone, dock så ska man då bara kunna pausa/spela och ta samtal med mikrofonen. Jag tycker inte mikrofonen på hörlurarna är särskilt bra placerade, då den sitter högt upp vid den högra snäckan, något som gör att jag måste kolla ner rejält för att kunna se kontrollen. Som tur i oturen har Xiaomi dock märkt upp varje knapp så att jag förstår vilken märkning som tillhör rätt funktion.

Sladden som hörlurarna består av liknar ett rep, och känns också som ett rep i materialet. Jag gillar det skarpt då det andas kvalitet om det. Det känns som att Xiaomi valt rätt material, då det känns som att det är något tåligare än om Xiaomi skulle haft en "vanlig" sladd av gummi. Som med alla in-ear hörlurar med sladd blir det ett irriterande ljud när sladden stöter i kläderna, ett ljud som går upp i öronsnäckorna som blir mycket irriterande. För att lösa problemet tycker jag att Xiaomi kunde satt dit en liten "nypa" på sladden som man skulle kunna sätta dit på tröjan, för då skulle förhoppningsvis detta irriterande problem.

Hörlurarna har en förmåga att trassla ihop sig lätt, det då de har en rund sladd, ett problem som skulle kunna lösas med en platt variant av sladd, då denna typ av sladd inte alls trasslar ihop sig lika lätt.

Jag tycker det skulle varit en trevlig bonus om Xiaomi skulle skickat med ett fodral till hörlurarna, men det är å andra sidan inget jag förväntar mig ska ingå när hörlurarna kostar 349 kronor.

Bild: Xiaomi



Ljudet 


Ett par hörlurar med kasst ljud är ingenting att ha, i alla fall enligt mig. Lyckligtvis har Mi Quantie ett riktigt bra ljud, speciellt för sitt pris på 349 kronor. Jag är som jag skrivit tidigare, ingen audiofil, utan klassar mig som ljudintresserad, men inte alls på den nivån som en audofil klassar sig på. Jag tycker att Mi Quantie låter riktigt bra oavsett genre av låt jag väljer. Allt ifrån hårdrock till popmusik tycker jag låter bra. Mellanregistret är något jag upplevt som svagt på andra in-ear hörlurar så som Bose QuietComfort 20, där jag tycker att mellanregistret låter burkigt, och inte alls lika klart som i Mi Quantie, vilket är väldigt konstigt, då Bose-hörlurarna kostar cirka 2850 kronor mer än Mi Quantie.

En annan sak som in-ear hörlurar brukar ha svårt att producera fram nog av är tillräckligt med bas. Det är en sak jag inte upplever att Mi Quantie har, då även de mest baskrävande låtarna låter bra i hörlurarna enligt mig! Efter att man lyssnat en gång på dessa hörlurar så kan man knappt tro att de kostar 349 kronor, utan jag tror snarare att hörlurarna kostar 1349 kronor, då de låter förbaskat bra. Jag tror att Xiaomi fått sätta så bra pris på hörlurarna eftersom de kommer från Xiaomi. Om samma hörlurar istället skulle kommit från exempelvis Sony, så är det mycket möjligt att de skulle kostat 1349 kronor.

Bild: Xiaomi

 

Sammanfattning


Xiaomi har verkligen visat med sina Mi Quantie-hörlurar hur bra ett par hörlurar för 349 kronor kan låta och se ut. Det finns verkligen inte mycket negativt att säga om dessa hörlurar i min mening, då Xiaomi överträffat mina förväntningar med råge!

Hörlurarna går att köpa hos Xiaomi för 349 kronor! 

+ Grymt bra ljud! 

+ Riktigt snygg & stilren design.'

+ Bra passform. 

- Mikrofonen konstigt placerad.

- Inget medföljande fodral.