Fortsätt till huvudinnehåll

Jag tar en första titt på Samsung Gear S3

Under gårdagen var jag på Galaxy Studio i Mall of Scandinavia, där jag fick mig en första titt på Samsungs kommande smarta klocker Gear S3 Frontier och S3 Classic. Båda klockorna har väldigt stora boetter, och jag tycker det är osmart att Samsung inte också valt att satsa på en mindre variant av Gear S3. Men när jag satte igång och använda klockorna upptäckte jag att Samsung förfinat mycket från Gear S2.
Ett exempel är att den snurrande boetten vibrerar mer distinkt än vad Gear S2:s motsvarighet gör (ex när man kommit till slutet av apparna).

Samsung Gear S3 Frontier.




Jag tycker Gear S3 Classic är den snyggare av dom två, då den har en boett i snyggt, rostfritt stål. Gear S3 Frontier har å andra sidan ett tåligare utseende, vilket också är meningen, eftersom den varianten av klockan ska tåla mer. Det märks också på att S3 Frontier har knapparna längre in mot klockans konstruktion, medan Gear S3 Classic istället har knappar som sticker ut en liten bit till.

Mycket av det man hittar i Gear S3-klockorna känner jag igen från föregångaren Gear S2, som till exempel menysystem i klockorna. Samsung fortsätter att använda sig av sin egna app-butik för att hämta hem appar, på gott och ont! Menysystemen är uppbyggda på precis samma sätt i Gear S2 och Gear S3.

De två största skillnaderna mot Gear S2 är i min mening att Samsung utrustat Gear S3 med en inbyggd högtalare och en GPS. Två funktioner som kan komma väl till hands när man till exempel är ute och springer, eller behöver ta ett viktigt samtal.

Samsung Gear S3 är i min mening ingen stor uppgradering från Gear S2, då den största skillnaden är att Gear S3 har en större skärm. Annars är mycket lika mellan de två. Samma IP68-klassning, samma version av Tizen, samma trådlösa laddning och samma skärmupplösning. Listan kan göras lång med likheterna mellan de två.

För att sammanfatta allt tycker jag att Gear S3 känns som en riktigt genomtänkt och bra produkt. Jag hoppas på att få testa klockan i framtiden.

Samsung Gear S3 Frontier. 

Samsung Gear S3 Classic.