Fortsätt till huvudinnehåll

Jag testar Bose Soundlink Color II

Jag har sedan tidigare varit ett stort fan av Bose Soundlink Mini-serien eftersom dessa små rackare låter otroligt bra. Så, när jag fick möjligheten att testa lillebror Soundlink Color II tackade jag självklart ja. Här är mitt test efter en veckas lekande med högtalaren.


Bilder: Bose

Designen

Bose Soundlink Color II finns att välja på i fyra olika färger; svart, blå, röd och vit. Jag har testat den röda varianten av högtalaren. Jag skulle inte direkt kalla färgen för röd då den är mer korallröd i verkligheten. Runt hela högtalaren löper ett material i gummi. Materialet gör inte bara att högtalaren står otroligt stadigt på bordet, utan också att greppvänligheten blir mycket hög, jag har med andra ord aldrig varit nära att tappa högtalaren. Bose Soundlink Color II väger lite över ett halvt kilo men känns väldigt mycket lättare än min Soundlink Mini II. Högtalaren är också IPX4-klassad, vilket innebär att den tål stänk. Det är något som kan vara riktigt bra om man vill spela musik vid sjön eller poolen.





På ovansidan av högtalaren finner vi sex olika knappar. Alla har fått samma gummimaterial som resten av högtalaren, vilket jag tycker är sjukt snyggt. Bara för att det är ett gäng knappar behöver de inte sticka ut från den övriga konstruktionen – eller hur? Längst till vänster finner vi av/på-knappen följt av blåtandsknappen, AUX-knappen, volym ner-knappen, multimediaknappen samt volym upp-knappen. Ovanför blåtandsknappen har Bose satt en liten lampa som blinkar i olika färger beroende på vilket läge högtalaren är i. På den högra kortsidan finner vi ett 3,5 mm uttag (om man vill plugga in något med sladd, nu om någon ens tänker tanken…) och laddporten som är av Micro USB-typ. 

Det skulle varit kul om Soundlink Color II skulle varit utrustad med en USB Type C-kontakt, men antagligen hade Bose börjat utveckla högtalaren innan Type C-kontakten kom ut och därav har Soundlink Color II inte utrustats med kontakten. På undersidan av högtalaren finner jag en yta som är ännu mer gummerad än högtalaren i sig, en yta som ger Soundlink Color II ett riktigt stadigt grepp på ytor såsom bord.  

Ljudet och funktioner

Bose är kända för att skapa små produkter som låter väldigt bra för sin storlek. Gäller det även Soundlink Color II? Svaret är både ja och nej. Soundlink Color II låter mycket bra för sin storlek, men kommer inte riktigt upp i samma nivå som Soundlink Mini II. Soundlink Color II har ett finfint mellanregister, men det som skiljer den åt mot Soundlink Mini II är att Soundlink Mini II har en mycket starkare bas. Det märks från den stund jag jämför vikten mellan Soundlink Color II och Soundlink Mini II då Soundlink Mini II är tyngre, trots att den är mindre sett till måtten. Sundlink Mini II kostar 500 kronor mer än Soundlink Color II och jag rekommenderar Soundlink Mini II före Color II om du vill ha en kompakt högtalare med det bästa ljudet. Jag föredrar Soundlink Mini II före Soundlink Color II här eftersom Soundlink Mini II har något tyngre bas. Om du däremot inte lyssnar på bastung musik rekommenderar jag Soundlink Color II då båda högtalarna har ett mellanregister som låter snarlikt varandra.




Bose Soundlink Color II har stöd för Bose:s Connect-app. Här kan du till exempel följa högtalarens batteritid, men du kan också göra flera andra grejer. Det går till exempel att ställa in hur lång tid det ska ta för högtalaren att stänga av sig själv efter att du stoppat musiken. Jag har tiden inställd på 5 minuter då jag inte vill slösa ström i onödan. Med Bose Connect-appen kommer jag även kunna uppdatera högtalaren i framtiden. Det är en funktion som Bose är typ ensamma om att erbjuda.

Sammanfattning

Om du vill ha en välljudande liten högtalare som både ser och låter bra är Soundlink Color II högtalaren för dig. Dessutom är det extra bra att högtalaren tål vattenstänk och även kommer få uppdateringar i framtiden. Jag kan inte annat än att rekommendera Bose Soundlink Color II.