Fortsätt till huvudinnehåll

Krönika: Huaweis VD säger att smartklockor är onödigt - varför då?

Huaweis VD gick under gårdagen ut och sade att han tyckte att smaertklockor är onödiga gedgets. Många (inklusive mig själv) undrar säkert varför han uttalat sig på detta sätt. I den här krönikan ska jag diskutera potentiella orsaker!

Enligt mig har Huaweis VD gjort bort sig rejält. Det eftersom man nyligen presenterade smartklockan Huawei Watch 2 som utrustats med bland annat en plats för ett SIM-kort. 2016 var ett år då få smartklockor presenterades, men under 2017 har desto fler nya smartklockor presenterats. På ett sätt förstår jag VD:n : marknaden har vant sig vid att nya smartklockor släpps vartannat år, till skillnad från nya mobiltelefoner som släpps stup i kvarten. En Android Wear-klocka behövs inte heller bytas ut särskilt ofta. Det eftersom alla Android Wear-klockor ser identiska ut i systemet. De tillverkarna får göra med sina smartklockor är att ändra hårdvaran, det vill säga; ska skärmen vara rund eller fyrkantig? Vilken processor ska vi sätta i och så vidare.

Med Androidtelefoner får tillverkarna istället lägga på en egen mjukvara ovanpå Androidsystemet - de får alltså till exempel ändra apparnas utseende på startskärmen. I Android Wear har Google sagt åt tillverkarna att de inte får modifiera något i systemet - därför ser alla Android Wear-klockor likadana ut i systemet. Huawei har hittills (och kommer i framtiden också) släppa klockor som kör Android Wear. Jag tycker att en smartklocka är en måste-ha-grej när man vänt sig vid att använda en sådan. Jag tror att Huaweis VD gjort ett sådant här uttalande eftersom alla företagets smartklockor kör Android Wear - ett systemgränssnitt som ser identiskt ut i varenda klocka. Jag tror däremot att Huawei skulle uttalat sig annorlunda om man körde ett eget system i sina klockor!

Bild: Huawei