Fortsätt till huvudinnehåll

Första intrycket: Samsung Galaxy S8 Plus!

Under gårdagen fick jag chansen att testa Samsung nya flaggskepp Samsung Galaxy S8 Plus – en telefon jag imponerades stort över. Här är mina första intryck av telefonen!


Det första jag möts av är telefonens maffiga framsida. Galaxy S8 Plus har fått en skärmyta på 83% och är inte mycket större än iPhone 7 Plus – trots en 0,7 tums större display. Samsung har verkligen gjort telefonen riktigt slimmad, och jag vågar påstå att man är bäst på detta bland de större tillverkarna på marknaden just nu. Mobilen ligger otroligt skönt i handen tack vore sin tvålformade baksida. Något flera S7 Edge-användare störde sig på med telefonen var att det var otroligt lätt att komma åt någon av Edge-panelerna av misstag. Detta var en irriterande sak som Samsung fixat med Samsung Galaxy S8 och S8 Plus. På bilder ser det ut som att Samsung placerat fingeravtrycksläsaren i S8 Plus på det allra värsta stället på baksidan. Däremot tycker jag att läsaren sitter på rätt plats. Jag kunde utan problem låsa upp mobilen med fingeravtrycksläsaren med en hand. Detta varierar dock från person till person, så jag rekommenderar att man provar telefonerna först så man inte köper grisen i säcken!



Samsung Galaxy S8 Plus känns verkligen som en enda skärm att hålla i. Döytorna är minimala, och det är minst sagt imponerande! Den enda telefonen (som jag testat) som kan komma i närheten av S8 Plus slimmade yttermått (med den stora 6,2 tumsskärmen i tanke) är Xiaomi Mi Mix, en telefon ni kan läsa test om här.

Samsung Galaxy S8 och S8 Plus kommer förinstallerade med Full HD-upplösning av någon idiotisk anledning kanske du tänker (eftersom telefonernas maxupplösningar är 1440 x 2960 pixlar)? Som med de flesta sakerna i livet finns det dock en anledning till att Samsung inte installerat maxupplösningen för telefonerna från start. Med upplösningen 1440 x 2960 pixlar blev telefonen seg som sirap. Då överdriver jag inte! Däremot flöt allting på bra med Full HD-upplösning! För den nyfikne står det klart att det är Exynos 8895-processorn som ingår med samtliga exemplar av Galaxy S8 och S8 Plus som kommer säljas i Sverige.

Den bakre kameran tog fantastisk bra bilder. En snabb jämförelse med Samsung Galaxy S7 Edge visade att telefonerna får till jämnbra fotografier. Samsung Galaxy S7 Edge har en av de bästa mobilkamerorna på marknaden, så jag förstår Samsung val vid att hålla fast vid samma komponenter som man använda sig av i Galaxy S7 Edge. Samsung har däremot förenklat kameragränssnittet så att det nu känns mer städat att navigera runt i.



Det nya gränssnittet som Samsung döpt till Al kändes betydligt rappare än Samsungs tidigare gränssnitt TouchWiz, troligtvis tack vare bättre optimering och färre förinstallerade program.

Med Samsung Galaxy S8 och S8 Plus har Samsung skickat med en iris-läsare, en läsare som inte fungerade särskilt bra. Det var mycket smidigare att låsa upp mobilen via fingeravtrycksläsaren än med iris-läsaren. Iris-läsaren tog mellan 5-10 sekunder att låsa upp mobilen medans fingeravtrycksläsaren tog ett ögonblick på sig att låsa upp mobilen.

Ett fullständigt test kommer upp inom de kommande veckorna!   

Bilder: TrustedReviews
Stort tack till PhoneHouse Elgiganten Huddinge!