Fortsätt till huvudinnehåll

Jag testar Xiaomi Mi Note 2 - imponerande Galaxy Note 7-kopia från Xiaomi!

Xiaomi Mi Note 2 tillkännagavs i oktober förra året tillsammans med Xiaomi Mi Mix. Det var Mi Mix som fick all uppmärksamhet tack vore sin futuristiska design. Jag har fått hem Mi Note 2, i den här recensionen tänkte jag dela med mig av de erfarenheter jag fått av telefonen såhär långt!



Designen

 Xiaomi Mi Note 2 har fått en baksida- och framsida i glas. Ramen runtom telefonen är i aluminium. Båda sidor på telefonen skyddas av GorillaGlas 3, vilket är en gammal version av skärmglaset. Det är mycket underligt att Xiaomi inte valt GorillaGlas 5 istället, men det beror antagligen på att Cornings begränsade upplaga av skyddsglaset. Baksidan skyddas även den av samma typ av skärmglas.

På telefonens framsida hittar vi den 5,7 tums stora skärmen tillsammans med tre navigeringsknappar (i underkant), en telefonhögtalare och en främre selfiekamera. Tillskillnad från Xiaomi Mi Mix har Mi Note 2 fått sina knappar placerade utanför skärmen i sann Xiaomi-anda. Skärmen täcker drygt 74% av enhetens framsida. Det innebär att Mi Note 2 har en något sämre screen-to-body ratio än många av konkurrenterna, men framförallt sämre än Xiaomi Mi Mix. Detta är synd eftersom Xiaomi skulle kunnat skala ned yttermåtten. Sony är en tillverkare som har stora skärmramar, men det eftersom de flesta Sony-telefonerna är vattentåliga enligt IP68-standarden. Xiaomi Mi Note 2 är ingen IP-klassad telefon, så jag tycker det är konstigt att Xiaomi behövt ta så mycket plats till telefonramen på framsidan av mobilen. Xiaomi har också valt att placera samtliga knappar utanför skärmen – ett bra val enligt mig! Knapparna som är på skärmen brukar ofta ha en förmåga att ”försvinna” in i gränssnittet, vilket inneburit att jag behövt starta om telefonerna. Med knapparna placerade utanför skärmen behöver jag knappast vara rädd för att de försvinner.



Trots att knapparna är placerade utanför skärmen går det att ställa in hur man vill att knapparna ska agera när man trycker på dem. Man kan då antingen välja att ha tillbakaknappen placerad på antingen höger- eller vänstersidan, vilket är smart.

Den högra långsidan består av två olika knappar - av/på knappen och en kombinerad volymknapp. Jag tycker det är bra att Xiaomi satsat på en kombinerad volymknapp då det blir lättare att förstå vilken knapp som tillhör vilken funktion. Jag skulle däremot önska att Xiaomi kunde ha satt dit en prick på volym-upp ytan eftersom det då skulle blivit enklare att känna vilken knapp som tillhör vilken funktion. Xiaomi har placerat volymknapparna högst upp medans av/på knappen är placerad precis under. Jag tycker Xiaomi placerat knapparna på rätt plats eftersom de sitter i rätt höjd för mina mediumstora händer. Knapparna är precis som ramen gjorda i aluminium och knapparna ger ett perfekt motstånd när man trycker på dem. Knapparna är en stor del av lyxen Mi Note 2:s utsida förmedlar till användaren! Den vänstra långsidan består endast av en lucka för de dubbla SIM-korten.

På undersidan har Xiaomi placerat laddkontakten och två högtalargrillar. Laddningen sker igenom USB Type C-uttaget och ja, laddkontakten sitter placerad som på varje modern smartphone idag. Högtalarna skulle jag hellre sett blivit placerade på telefonens framsida, särskilt när det finns utrymme till det så tycker jag det är konstigt att Xiaomi inte lagt ner energi på att få till det. Samsung har med sin senaste Galaxy A-upplaga av mobiltelefoner placerat högtalaren på långsidan, något som resulterar i att man inte täcker högtalaren av misstag med handen, något man riskerar att göra nu. På ovansidan finner vi ett 3,5 mm uttag för inpluggning med hörlurar, en mikrofon och ett IR-öga. Jag har äntligen funnit en telefon med ett hörlursuttag placerat på toppen! Bland dagens smartphones är det nämligen så att de allra flesta fått sina 3,5 mm-uttag placerade på undersidan. Många tillverkare har också tagit bort IR-porten för att bland annat kunna styra TV:n med. Jag tycker det är bra att Xiaomi valt att behålla IR-läsaren, den lär ju knappast ta mycket plats bland de övriga komponenterna!

Baksidan är precis som framsidan gjord i tåligt GorillaGlas. Det första jag märker av när jag plockar upp telefonen från bordet är att den känns hal, så jag rekommenderar att man sätter på det medföljande fodralet. På baksidan av telefonen finns en kamera med tillhörande LED-blixt och en Mi-logga. Baksidan är minst sagt stilren, något jag föredrar framför en baksida som är fylld med text. Precis som Samsung Galaxy Note 7 har Xiaomi Mi Note 2 fått en baksida vars långsidor sluttar nedåt. Det är en detalj som bidrar till att Mi Note 2 ligger riktigt skönt i handen. Dessutom känns den mindre än vad den faktisk är när man håller i den. Kameran är placerad i mitten högt upp, en placering som skulle kunnat innebära att man kom åt linsen med pekfingret. Lyckligtvis har detta inte hänt mig, kanske eftersom Xiaomi placerat kameralinsen tillräckligt högt upp.

Kvalitetskänslan är på topp och Edge-skärmen är riktigt häftig. Xiaomi har precis som Samsung valt att inte ta ut svängarna allt för mycket med den böjda skärmen. Samsung Galaxy Note 7 hade en skärm som var ytterst lite böjd. På samma sätt har Xiaomi gjort med Mi Note 2. Detta eftersom telefonen ska ligga så bra i handen som möjligt. Samsung Galaxy S7 Edge är en telefon som har en skärm som sluttar ned ännu mer, vilket bidrar till att telefonen nästan känns vass att hålla i. Xiaomi Mi Note 2 ligger däremot riktigt bra i handen trots sin Edge-skärm.



Som jag nämnde ovan rekommenderar jag att man sätter på det medföljande fodralet eftersom telefonen är hal. Den är inte riktigt så hal som Mi Mix är, men det är fortfarande en telefon som är lätt att tappa om man inte håller ett stadigt grepp runtom den. Mitt råd är att man skaffar ett fodral av TPU-typ eftersom det är mjukt, tunt och inte ger vika om man tappar telefonen.
Jag skulle hellre sett att Xiaomi hade placerat fingeravtrycksläsaren på baksidan, eftersom jag är van vid att låsa upp telefonen på det sättet. Fingeravtrycksläsaren är praktisk att ha placerad på framsidan om man exempelvis vill låsa upp telefonen snabbt från ett bord. Om man däremot vill låsa upp telefonen i fickan är det mycket enklare att ha en läsare placerad på baksidan av telefonen.

 Skärmen

 Xiaomi Mi Note 2 har fått en 5,7 tums stor display med Full HD-upplösning. Jag förstår att eran första tanke är; det är ju precis som Samsung Galaxy Note 7! Det stämmer på sätt och vis. Båda telefonerna har 5,7 tumsskärmar, men det är också här likheterna slutar. Xiaomi Mi Note 2 har fått en Full HD-upplöst display, något som innebär en upplösning på 1080 x 1920 pixlar vilket resulterar i en pixeltäthet på 386 pixlar per tum. På pappret kan det verka som att Xiaomi snålat på upplösningen, men jag ser det bara som positivt att man valt Full HD före Quad HD! Ju lägre upplösning en display har, desto länge batteritid och snabbare telefon får du. Batteriet och processorn behöver inte driva lika många pixlar vilket innebär att telefonen förhoppningsvis fått bättre batteritid och blivit något snabbare än om Mi Note 2 skulle haft Quad HD-upplösning. I en upplösning som är på 1080 x 1920 pixlar kan man ändock inte urskilja enstaka pixlar, så jag tycker Xiaomi gjort rätt val här!

Mi Note 2 använder sig av en AMOLED-panel från Samsung. Xiaomi Mi Note 2 blir därmed en av de första telefonerna från Xiaomi att använda sig av en AMOLED-panel. AMOLED-panelen levererar riktigt bra svärta och en finfin kontrast. Det som inte är lika bra med AMOLED-panelen är att den överanstränger de ljusa färgerna något, något som även gäller alla telefoner i Samsungs Galaxy S-serie. Många smartphones har idag så pass hög ljusstyrka att man kan läsa av vad som står på displayen i starkt solljus. När jag lägger Mi Note 2 sida vid sida med Xiaomi Mi Mix ser jag ganska snart att Mi Note 2 inte har samma tryck i sin skärmstyrka som Mix har. Det gör att det är svårt att se vad som står på skärmen när solen lyser som starkast.



Skärmen sluttar ned längs telefonens långsidor. Det är något som gör enheten estetiskt tillfredställande, men är det praktiskt? Svaret är nej. Jag tycker Xiaomi kunde ha infört funktioner som var skräddarsydda för den kurvade skärmen, men man har inte kommit ut med några specifika finesser för kantskärmarna. Vi kan dock inte utesluta att Xiaomi skickar ut en uppdatering i framtiden som innehåller funktioner anpassade för Edge-skärmen, men jag tror tyvärr inte det.

 Processorn och RAM-hanteringen

 Xiaomi Mi Note 2 finns att välja på i två modeller: antingen med 4 GB RAM och 64 GB minne eller med 6 GB RAM och 128 GB inbyggt minne. Det är den senare av de två jag fått hem. Båda modeller av telefonen kommer med Qualcomms värstingchipp Snapdragon 821. Det finns med andra ord rejält med kraft under huven på Mi Note 2.

Telefonen klarar utan problem av ”vanlig användning” vilket bland annat inneburit slösurfande på Facebook, Instagram samt diverse andra sociala medier. Liksom när jag kör en omgång av flygsimulatorn Infinite Flight klarar Mi Note 2 av uppgiften alldeles galant, trots att spelomgången är runt halvtimmen lång. Telefonen blir däremot varm under spelomgången. Även vid vanlig användning har Mi Note 2 en tendens till att bli varm. Det eftersom mobilen har glas på baksidan, glas som är känt för att dra till sig värme. Snapdragon 821-processorn är en kraftfull processor. Processorn består av fyra stycken kärnor, och när dessa arbetar tillsammans är det förståeligt att värme bildas. Glaset på baksidan dämpar inte värmen, utan snarare förstärker den. Xiaomi kan till nästa version av Mi Note 2 välja ett annat material såsom aluminium för att inte få telefonen att kännas lika varm.



I benchmarkprogrammet AnTuTu kommer Mi Note 2 på en hedrande femteplats med en poäng på 145 748. Detta är ännu ett bevis på att Mi Note 2 är en snabb telefon. Mi Note 2 får däremot känna sig slagen av syskonet Mi 5S och Apples nya iPhone 7-serie.

Kameran

 Xiaomi Mi Note 2 har fått en bakre 22,6 MP-kamera. Det är med andra ord en hel del megapixlar det handlar om. Som ni säkert vet sedan tidigare är antalet megapixlar inte det viktigaste i en smartphone för att få ut bra bilder, utan det finns en mängd andra faktorer som också spelar in. Mi Note 2 har fått bländartalet f/2.0 – ett bländartal som är högre än många konkurrenters bländartal. Samsung Galaxy S7 har till exempel ett bländartal på f/1.7. Vad innebär detta? Det innebär att Mi Note 2 (på pappret) släpper in mindre ljus i linsen.

Som de flesta andra high-end telefonerna tar Mi Note 2 bra bilder i dagsljuset. Det jag gillar är att kameran fångar detaljerna på de bilder jag tar. I mörkret tycker jag också MI Note 2 får till riktigt fina fotografier – trots sitt ”höga” bländartal. Liksom när jag fotograferar i dagsljuset får Mi Note 2 också till bra bilder i mörkret. Dessutom får den med alla detaljer i bilden i skarp form.





Om vi tar en titt på kameramjukvaran i telefonen känner jag igen mig från tidigare Xiaomi-telefoner jag testat. Jag tycker Xiaomi gjort ett lättnavigerat kameragränssnitt då jag hittar de lägen jag vill åt snabbt och enkelt. Xiaomi Mi Note 2 har ett manuellt kameraläge (så att man ex kan ställa in ISO själv) men också ett automatiskt kameraläge. Jag skulle gärna sett att man hade ett lätt kameraläge också, likt det LG har. Det skulle innebära att man inte skulle behöva trycka på avtryckaren för att ta ett fotografi, utan att man skulle kunna trycka var som helst på skärmen för att ta ett kort. Apropå kameraavtryckaren klarar Mi Note 2 av att ta 20 bilder i snabb följd om man trycker på avtryckaren. Ett läge jag fastnat för är timer-läget. Med denna funktion kan du själv bestämma om hur många sekunder en bild ska tas. En enkel, men väldigt användbar funktion!

Xiaomi Mi Note 2 har en fysisk hemknapp placerad under skärmen. Denna knapp agerar både fingeravtrycksläsare och hemknapp. Samsung har en smart funktion som låter användare dubbelklicka på hemknappen för att öppna kameran. Detta är en funktion jag hoppas kommer med Xiaomi Mi Note 2 i nästa programvaru-uppdatering. Det eftersom funktionen är riktigt användbar om man behöver ta en riktigt snabbt fotografi.

Den främre kameran har fått en upplösning på 8 megapixlar med samma bländartal på f/2.0. Den främre kameran tar liksom den bakre kameran fina selfies. Till den främre kameran har Xiaomi inkluderar ett gruppfotoläge som ger en vidvinkel-effekt. Detta är en smart funktion om du vill ta selfies med dina vänner!




Övrigt

 Xiaomi Mi Note 2 har fått ett rejält tilltaget batteri på hela 4070 mAh, att jämföra med exempelvis Samsung Galaxy S7 Edge som fått ett 3600 mAh stort batteri. Batteriet räcker gott och väl till en dags användning för mig. Jag har aldrig kommit hem med en urladdad Mi Note 2 under testperioden. Telefonen laddas via USB Type C, dessutom stödjer telefonen Qualcomms snabbladdningsteknik Quick Charge 3.0.

Som jag nämnt har Mi Note 2 en fysisk hemknapp som bland annat agerar hemknapp. Xiaomi har däremot implementerat en funktion som låter användaren ställa in så man endast behöver nudda vid hemknappen för att gå tillbaka till huvudmenyn.

Jag tycker det är konstigt att Xiaomi inte implementerat trådlös laddning till Mi Note 2 eftersom telefonen har alla möjligheter till detta. Det börjar bli en trend att dagens flaggskepp ska vara IP-klassade. Mi Note 2 är tyvärr inte heller detta. Tyvärr saknar den stöd för minneskort, men med tanke på att den har 128 GB inbyggt borde det inte vara några problem att klara sig på det.

Fingeravtrycksläsaren är riktigt snabb, Xiaomi har tillsammans med svenska Fingerprint Cards gjort ett riktigt bra jobb! 

Telefonen kan köpas här.

 Sammanfattning

Grundspecifikationerna för Xiaomi Mi Note 2, såsom kameran, skärmen och prestandan imponerar stort men det som imponerar mest är telefonens design. Xiaomi Mi Note 2 är dessvärre inte få epitetet ”perfekt telefon” då den bland annat saknar stöd för trådlös laddning och inte är IP-certifierad.  

+ Skärmen 

+ Byggkvaliteten

+ Kameran 

+ Prestandan 

- Inte IP-klassad 

- Ingen trådlös laddning