Fortsätt till huvudinnehåll

Första intrycket av Xiaomi Mi Mix

Äntligen kom jag hem från ett soligt Thailand till ett lite mer kyligt Stockholm. Det fanns dock inte bara nackdelar med det hela. Självklart åkte jag till posten och hämtade Xiaomi Mi Mix:en som legat och väntat på mig ett bra tag. Så här upplever jag telefonen efter några timmas användning! 




Det är med ren glädje jag som första tidning i Sverige tar emot Xiaomis monster Mi Mix. Jag vet att många av er läsare dreglar över att få lägga vantarna på ett exemplar av telefonen, så därför känns det extra kul att lilla Mobilanyheter får vara den första i Sverige att lägga vantarna på telefonen!

Om vi börjar med att ta en titt på telefonens design, så är den galet vacker! Jag gillar verkligen de exklusiva material som Xiaomi valt att använda sig av. Detta inkluderar bland annat keramik och äkta guld (!). Mi Mix är också ungefär lika stor som en OnePlus 3 och iPhone 7 Plus, vilket är något som imponerar stort på mig eftersom Mi Mix har en gigantisk 6,4 tumsskärm att jämföra mot OnePlus 3 och iPhone 7 Plus som har 5,5" stora skärmar.
Det finns dock inte bara fördelar med telefonens design. Telefonen är galet hal att hålla i, det är överlägset den halaste telefon jag hållit i. Om du funderar på att skaffa telefonen så rekommenderar jag att du köper till ett fodral (med bra grepp). Med i förpackningen medföljer ett exklusivt läderfodral. Fodralet tillför lite bättre grepp, men skulle gärna önskat ett ännu mer greppvänligt fodral i lådan.

Om vi går vidare till skärmen och dess kvalitet så har Xiaomi Mi Mix en riktigt fin panel med grymt fina färger. Panelen har fått en upplösning på 1080 x 2040 pixlar, något som resulterar i att mobilen fått en pixeltäthet på 362 pixlar per tum (ungefär som iPhone 7). Jag upplever skärmen som bra, mer vill jag inte säga, utan ni får snällt vänta på det slutliga testet om fler detaljer kring panelen och skärmen.




Processorn består av Snapdragon 821 med 6 GB RAM och 256 GB inbyggt minne (finns även en variant med 128 GB inbyggt minne med 4 GB RAM). Precis som med många andra smartphones så flyter allt på som smör. Telefonen klarar även av hårdare prover alldeles galant.

Kameran är en väldigt intressant aspekt i Xiaomi Mi Mix. Allt känns hypermodernt i telefonen, men hur har Xiaomi tänkt med kameran man satt in i telefonen? Enligt mig är kameran inte i klass med andra flaggskepp från HTC, Samsung och LG etc. Telefonen tar bilder som bli väldigt bleka. Färgerna blir inte så varma som jag vill ha dem, utan mer åt det kalla hållet. Mer om kameran kommer i det stora testet av telefonen.

Kameran är inte i toppen 

Batteritiden i telefonen är liksom många andra delar riktigt bra. Däremot tar den tid att ladda upp batteriet med den medföljande laddaren. Detta är dock högst förståeligt eftersom batteriet är på mäktiga 4400 mAh.

Ute nu! Mobilanyheters stora test av Xiaomi Mi Mix!