Fortsätt till huvudinnehåll

Ska tillverkare lämna Apple och Samsung själva på den svenska marknaden? (krönika)

När Samsung meddelade att man väljer att dra in produktionen av sitt allra senaste flaggskepp Galaxy Note 7 var det många som blev besvikna. Många av dessa kunder frågade sig då, vilken telefon ska jag köpa istället?, en riktigt svår fråga har det visat sig vara. Varken LG eller Google kommer släppa sina flaggskepp på den svenska marknaden, vilket är osmart om ni frågar mig. Nu har dessa två tillverkare faktiskt chansen att visa upp sina telefoner utan någon Galaxy Note 7 som tar showen.
Jag vet att många har funderat på just de två ovanstående telefonerna, men eftersom de inte släpps i Sverige kan man inte gå till butiken och skaffa de, utan då är det import som gäller. En tillverkare som förmodligen skulle kunna blivit stora skulle varit BlackBerry, men det visade sig att företaget gick alldeles försent från sitt egna OS till Android. BlackBerry som senare lade ner sin mobilproduktion.

Just nu finns det bara en tillverkare som släppt en high-end mobil nyligen, nämligen Apple. Som icke-Apple fan så gillar jag inte att Apple släpper sin telefon i Sverige medan de andra tillverkarna inte gör det, Samsung skulle släppt sin Galaxy Note 7 i Sverige, men eftersom att den floppade så totalt så innebar det att de inte kunde släppa mobilen.

Bilden är lånad av BlackBerry




Jag har länge känt att Apple och Samsung tagit över mobilmarknaden mer och mer, medan flera andra märken hamnat i skym undan. Frågan är om vissa av de tillverkare som haft det tufft i Sverige nu fått nog av Sverige och överger sin försäljning på kommande produkter, jag tror tyvärr att fallet kan så, vad tror ni? Lämna gärna en kommentar!

Bilden är lånad av Quertime