Fortsätt till huvudinnehåll

Vi testar Bose SoundTouch 10 mot SoundLink Mini II

Bose SoundTouch 10 och SoundLink Mini II är lika på många sätt. Båda högtalarna använder blåtand för hopkoppling (SoundTouch 10 använder Wi-Fi som förstaval dock) och båda högtalare är praktiska att bära runt. Men framförallt delar de på en stor egenskap: båda erbjuder riktigt bra ljud. Så vi tänkte, varför inte göra ett test och jämföra dom mot varandra? Här kommer vår jämförelse!


Design 


Om vi börjar med designen på högtalarna så skiljer de sig åt en hel del. Bose SoundTouch 10 är i ett stående läge, medan SoundLink Mini II är i liggande läge.
Båda högtalarna är dock konstruerade så att basen kommer bakifrån,vilket är ett smart designval enligt mig, då det sparar plats. Men det är ungefär där likheterna i designen slutar. Det då högtalarna är utformade för helt olika saker, men jag tycker de har en liknande ljudbild, och därför gör jag det här testet.

Bose SoundLink Mini II är den mindre av de två, medan SoundTouch 10 är den större. SoundLink Mini II är den som är tänkt att tas med på exempelvis utflykten, medan SoundTouch 10 istället är tänkt att ha placerad i hemmet. Enligt mig har båda dessa högtalare retro- stil som sticker ut från konkurrenters motsvarande högtalare.
Eftersom SoundLink Mini II är tänkt att ha med sig på resande fot är det inte särskilt bra att den är gjort i lättrepat aluminium, därför rekommenderar jag att man går och köper ett fodral till högtalaren (eller kör med en strumpa som jag hela tiden gjort). Jag kör de svarta modellerna på båda dessa högtalare.

För mina ögon är SoundLink Mini II klart mer attraktiv, bland annat för att den är gjord i mer exklusiva material än vad SoundTouch 10 är gjord av. I längden tror jag dock att SoundTouch 10an kommer hålla längre, då det ofta tar hårt på elektronikprodukter att vara på resande fot.
Jag gillar skarpt de knappar som SoundTouch 10 har på ovansidan så man kan ställa in olika favoritlåtar/spellistor på varje knapp, en funktion jag skulle önskat fanns hos SoundLink Mini II också, fastän som skulle gå över blåtanden istället.

Båda högtalare har någon typ av gummikänsla när man trycker på knapparna. Men jag tycker att knapparna på SoundTouch 10an ger en bättre känsla när man trycker på knapparna. Jag tycker den ger ett skönare motstånd när man trycker på knapparna, då knapparna i SoundLink Mini II känns mer "svampiga".

Bose SoundTouch 10.

Bose SoundLink Mini II.



Ljud


Jag kan börja med att säga detta: egentligen är jag ingen audiofil, men jag gillar att lyssna på musik riktigt mycket. Därav betyder det att ni som är mer insatta i ljud inte kommer höja på ögonbrynen när ni läst klart denna kategori. Jag baserar istället mina åsikter på "den vanliga konsumenten", alltså hur jag själv upplever ljudet ur högtalarna.

Jag tycker högtalarna låter bra båda två. SoundLink Mini II har en fördel när det kommer till basen, medan jag upplever ljudkvaliteten som klarare i SoundTouch 10. Mest förvånar det oss att SoundLink Mini II har en kraftfullare bas än vad SoundTouch 10 har, med tanke på högtalarens storlek så är det riktigt imponerande hur Bose lyckats så bra med basen i SoundLink Mini II.

Den musik jag brukar lyssna på är ofta av den lite lugnare typen. För dom som lyssnar på mycket lugn musik så passar SoundTouch 10 bättre, medan för dom som lyssnar på mer bastung musik så passar SoundLink Mini II bäst.

SoundLink Mini II är dessutom portabel, vilket gör att man kan dra med sig fantastiskt ljud överallt. Detta medan SoundTouch 10 är en multiroom -högtalare, vilket innebär att man i framtiden kan köpa till flera SoundTouch -högtalare för att kunna lyssna på samma musik i hela huset eller lägenheten.

Övrigt 

Bose SoundLink Mini II går på batteri, som ni kanske redan kan ha listat ut såsom jag formulerat mig i min text, högtalaren har dessutom 10 timmars batteritid på pappret. Detta är något som också stämmer i verkligheten. Bose SoundTouch 10 är å andra sidan beroende av en strömsladd, något vi ser som en stor nackdel, då vi gärna skulle sett den som bärbar.

SoundTouch 10 har en app man kan hämta hem på mobilen, surfplattan eller datorn. Därifrån kan man styra allt möjligt, så som till exempel Spotify. SoundLink Mini II har ingen app. Det då SoundTouch 10s app går via Wi-Fi nätverket, något bara SoundTouch 10 har stöd för!

SoundTouch 10 har också en medföljande fjärrkontroll som gör det lätt för mig att sätta på min favoritmusik med ett knapptryck, något som SoundLink Mini II helt saknar stöd för.


Slutsats 


Det är en hårfin kamp mellan dessa två högtalare enligt mig. Dessutom att båda ligger på 2490 kronor gör det inte lättare för mig att bestämma mig för vilken som är bäst. Men efter lite betänketid så tycker jag att SoundTouch 10 är högtalaren som drar det vassaste strået tack vore sin finfina användarvänlighet. Men som jag redan sagt så gör man ett riktigt bra val, oavsett vilken högtalare man väljer av dessa två!    

Högtalarna sida vid sida!