Fortsätt till huvudinnehåll

Jag testar Samsung Galaxy S7 Edge - telefonen som sticker ut från mängden

Sedan Samsung lanserade sin första Edge - telefon S6 Edge har företaget generation efter generation förbättrat de punkterna som skulle kunnat utvecklas. Nu är företaget inne på tredje generationens Edge - telefon (S6 Edge, S6 Edge+ och nu S7 Edge) och många ställer sig säkert frågan i hur Samsung lyckats med S7 Edge? Läs gärna min recension om telefonen, och som vanligt handlar det helt och hållet om mina egna åsikter.  


Design 


Samsung är helt ensamma om att erbjuda telefoner med Edge - skärmar, vilket betyder att skärmen sluttar ner en bit längst telefonens långsidor. Detta gör att telefonen får sin egen identitet (därav rubriken). Jag gillar skarpt designen på telefonen, och när jag jämför med en vanlig S7a känns den riktigt tråkig i designen.
Telefonens baksida är också den gjord av glas, vilket gör att telefonen förmodligen blir extra känslig.

Telefonen har en 5,5 tum stor skärm, och enligt mig känns det mindre än andra mobiltelefoner med lika stora skärmar. Det då Samsung utnyttjat framsidan till skärmen på ett mycket bra sätt enligt mig.
Telefonen har volymknapparna placerade på den högra långsidan, medan power-knappen istället är placerad på den vänstra långsidan.
Jag som är vänsterhänt skulle föredragit att knapparna satt på motsatt sida, men för de som är högerhänta har däremot sagt att knapparna sitter perfekt placerade.
Jag tror att personer med små händer skulle säga att telefonen har power-knappen för högt placerad. Detta då telefonen trots allt är ganska stor för många. Men för mig är hanteringen inga problem då jag har stora händer och är van vid att hantera dessa typer av mobiler. 

Jag har fått låna den svarta varianten av telefonen, och eftersom den i princip bara är gjord i glas till det yttre, så har den en tendens till att dra till sig alla fingeravtryck. Detta blir dock bättre om man väljer att sätta på ett Dbrand skin eller om man väljer en annan färg på telefonen, då den svarta färgen är den absolut känsligaste färgen mot fingeravtryck. Baksidan av glas gör också att den blir hal att hålla i.

Jag tror att Edge - skärmen gör att S7 Edge är en telefon som är extra känslig om man tappar den i golvet eller liknande, då skärmen går ända ut i kanterna, då kanterna normalt sätt brukar ta smällarna för en telefon.

Jag tycker telefonen ligger väldigt bra i handen, utan att på något sätt kännas vass på grund av Edge - skärmen. Jag tycker också telefonen ligger otroligt bra i handen ytmässigt, då ytorna är fördelade på ett jämt sätt, då det inte blir någon obalans i telefonen.
Jag gillar också att Samsung gjort telefonen nog tjock så att kameralinsen inte ska sticka ut mycket, men också för att man lyckats få in ett stort batteri i telefonen.

Samsung Galaxy S7 Edge i "Black Onyx".




Skärm


Samsung Galaxy S7 Edge är utrustad med en 5,5 tum stor skärm tillsammans med en Quad HD - upplösning (1440 x 2560 pixlar), precis som många av konkurrerande telefoner som LG G5 och HTC 10 för att bara nämna några mobiler med Quad HD - upplösning. Däremot är Samsung själva med att använda sig av sin egna panel SUPER AMOLED. SUPER AMOLED - panelen har används i ett dussin Samsung telefoner genom åren då panelen är ensam om att erbjuda en grym svärta i företagets telefoner.
Så klart erbjuder Galaxy S7 Edge denna typ av överlägsna svärta. Men utöver svärtan som är grym, så erbjuder panelen något tillgjorda färger, vilket innebär att mycket inte ser "naturligt" ut.

Jag vet att många väljer bort Samsungs high-end telefoner just av denna anledning, men enligt mig är det bara mer positivt att färgerna kan se någorlunda tillgjorda ut. Det då det verkligen blir som godis för ögonen att till exempel kolla på en bra film i mobilen. Som jag skrev i början på denna kategori, så erbjuder telefonens skärm Quad HD - upplösning, vilket ger en pixeltäthet på 534 PPI. Precis som ni kanske hör på siffrorna så har telefonen en väldigt skarpt panel, och ögat kan inte urskilja enstaka pixlar hur nära man än går skärmen, förutom om man drar på sig Samsungs VR - headset, där man kan urskilja väldigt många pixlar istället.

När jag drar en snabb jämförelse mellan S7 Edge och OnePlus 3:s skärm så märker jag direkt hur mycket skarpare skärm S7 Edge har. Nu kanske det är en orättvis jämförelse, då OnePlus 3 har en Full HD - upplöst skärm (401 PPI) men faktum är att båda dessa telefoner använder sig av en AMOLED - panel, så att det kändes någorlunda rättvist att jämföra dessa två när det kom till skärmen. Innehållet på skärmen syns också ovanligt bra i solljus!


Processor 


Jag kommer från kraftverket OnePlus 3 och hade höga förväntningar på Samsung Galaxy S7 Edge när det kommer till processorn. Men mina förväntningar har varit mycket höga. Det då OnePlus 3 har hela 6 GB RAM.
Jag tycker att telefonen är väldigt snabb ut och in i olika appar för att nämna ett exempel. Däremot upplever jag någon liten eftersläpning i menyn, vilket inte alls är bra.
Jag tror inte att det är processorns fel till att telefonen släpar efter vid olika tillfällen, utan jag tror snarare det är telefonens gränssnitt Touchwiz som segar ner telefonen. Detta baserat på att den hamnar ganska högt i olika benchmarkprogram, men även på att Exynos 8890 tillsammans med 4 GB (LPDDR4) är ett riktigt kraftpaket.
Ungefär samma prestanda som S7/S7 Edge har kan driva en HTC 10 hur lätt som helst.

När jag kollar på multitask - förmågan så ser jag att telefonen klarar av att multitaska väldigt bra. Detta då den kommer ihåg appar som jag hade öppna långt bak i tiden, men inte har rensat upp.




Kamera


Den bakre kameran i telefonen är på 12 megapixlar, en sänkning på 4 megapixlar från förra årets Galaxy S6 - upplaga. Varför det kanske många tänker? Svaret är dels för att Samsung sänkt bländaravtalet ytterligare från 1.9 till 1.7, men även för att man infört något man kallar för "dual-pixel teknik". Vilket är en teknik som gör att telefonen tar bilderna väldigt fort, vilket är grymt bra om man vill ta kort på ett motiv som rör sig snabbt.
I dagsljus tar telefonen riktigt bra bilder med många detaljer infångat i bilden. Men det är i de mer dunkla ljusförhållandena som telefonen verkligen får visa upp sin kamera.
Kameran tar riktigt bra bilder även i dunkla ljusförhållanden, då man får med lika många detaljer i de mörkare miljöerna som i de ljusare miljöerna. 
I telefonen finns såklart ett auto- läge. Men det finns också ett manuellt läge i telefonens kameraapp, vilket öppnar upp för en massa inställningar om man är duktig på att fotografera.

Den främre kameran i telefonen är på 5 megapixlar, och som jag brukar säga, så är jag ingen "selfie expert" men jag tycker att telefonen tar riktigt bra främre bilder, mycket det också tack vore sin främre bländare som också ligger på f.1.7.

Kameran i mörker.
    
Kameran i bättre ljusförhållande.
En "selfie" tagen med den främre kameran.


Touchwiz och Edge - funktioner 


Samsung Galaxy S7 Edge kommer med Samsungs egna system Touchwiz, som är ytterst lite modifierat mot förra årets Galaxy S6. Jag upplever, som jag skrev högre upp, telefonen som snabb mellan olika appar, däremot upplever jag inte att telefonen presterar som en high-end telefon ska prestera 2016. Mycket av denna anledning beror på Samsungs tolkning av Android, Touchwiz. Touchwiz fick en rejäl bantning inför Galaxy S6 och S6 Edge, som gav telefonerna en rejäl skjuts i rätt riktigt, men sedan dess har det i princip inte hänt något på Touchwiz - fronten. Något som gör att jag upplever Galaxy S7 Edge som något långsam. Nu ska jag inte överdriva, för jag upplever telefonen som riktigt snabb, men inte fullt lika snabb som en OnePlus 3 eller HTC 10 till exempel.

Samsung Galaxy S7 Edge har inte bara en Edge - skärm för att vara otroligt läcker. Utan Samsung har också infört en och annan funktion till Edge:en. Man kan ställa in om man vill komma åt kantskärmen på den vänstra eller högra långsidan för att nämna ett exempel. Men i övrigt kan man få fram alternativ såsom att ta en selfie eller ringa en specifik kontakt som man vet att man vill nå.
Jag har inte haft någon användning av dessa funktioner ännu, men jag tror att det är en vanesak vid att vänja sig vid att funktionerna finns tillgängliga.


Övrigt 


Samsung har återigen infört vattentätheten hos årets Galaxy S7 - telefoner  (se separat test om vattentåligheten senare i veckan), något jag självklart uppskattar då telefonen är IP68 - klassad. Det då jag ofta är orolig att använda icke-vattentäta telefoner när det regnar, något jag inte alls behöver vara orolig om när jag har med telefonen i det regniga Sverige.
Vidare har telefonen stöd för snabbladdning, både via sladd och trådlöst. Den trådlösa varianten har jag inte fått möjlighet till att testa, däremot laddar den riktigt snabbt med sladden.

S7 Edge kommer också med en fingeravtrycksläsare man hittar under skärmen. En fingeravtrycksläsare som inte klassificerar sig till en av de snabbaste, då den tar tid på sig att låsa upp telefonen. Jag har ingen exakt tid, men jag uppskattar att telefonen blir upplåst på ungefär 0.5 sekunder, medan min OnePlus 3 tar det på ungefär halva tiden.
Telefonen har en mano - högtalare placerad på undersidan. En högtalare som låter högt, men istället låter den väldigt tunt och ingen bas kommer fram.
Jag skulle önskat att telefonen kunde haft främre stereo - högtalare, då det låter bättre.
Ljudet ur hörlurar däremot låter riktigt bra.

Telefonen erbjuder, precis som LG G5, en Always On - display som alltid visar tiden. Vi föredrar dock LG:s variant då man i deras lösning kan se notiser på Always On - displayen, medan man inte kan se det på S7 Edge:en. 

Telefonen har ett 3600 måhända batteri inbyggt, vilket innebär att S7 Edge har en av de största batterierna för en mobil med 5,5" skärm. Telefonen levererar där efter också, då den har en riktigt bra batteritid. Telefonen räcker lätt hela dagen för mig, som använder mina telefoner mycket. Men för den "vanliga" användaren så tror jag att man kommer upp i två dagars användning utan problem.
Om man istället kollar på hur länge skärmen kan håla igång, så får jag ut cirka 8 timmar. Vidare har telefonen också stöd för trådlös laddning, men den trådlösa laddningen är något som ska vara extrasnabbt på S7 Edge mot konkurrerande telefoner.


Sammanfattning


Samsung Galaxy S7 Edge är en telefon för dig som vill ha en high-end telefon med en stor och riktigt bra skärm. Utöver att skärmen levererar något ordentligt, så får man den bästa mobilkameran som går att få tag på idag hos en mobil. Samsung Galaxy S7 Edge är en riktigt bra mobil, som är med i den absoluta toppen med bland annat HTC 10, Huawei P9 och LG G5!

  

+ Grym skärm! 

+ Riktigt snabb laddning.

+ Riktigt bra kamera.

+ Snygg design. 

+ Bra batteritid. 

- Långsam.