Fortsätt till huvudinnehåll

Krönika: varför får inte Samsung Galaxy S9 & S9+ likadana specifikationer?

Förra året presenterade Samsung flaggskeppen Galaxy S8 och S8+. En av Samsungs största styrkor tyckte jag då var att företaget hade utrustat mobilerna med likadana/samma specifikationer. 

Eftersom allt (typ) läckt ut kring Galaxy S9 och S9+ tycker jag att denna krönika passar alldeles utmärkt nu. Som jag nämnt ovan hade Galaxy S8 och S8+ likadana specifikationer, men vad händer med S9 och S9+? Här har Samsung valt att följa några konkurrenter genom att ge S9+ en extra kamera på baksidan och extra RAM-minne. Samsung har alltid varit ett företag som packat in så mycket som möjligt i sina mobiler, så jag tycker därför det är konstigt att vanliga Galaxy S9 bara kommer få en kamera på baksidan och 4 GB RAM.

Jag märker en enorm skillnad mellan Galaxy S8+ och Galaxy Note 8 i hastighet, och antagligen beror detta på att Note 8 har 6 GB RAM kontra S8+ 4 GB eftersom mobilerna använder sig av samma processor och har samma skärmupplösning.