Fortsätt till huvudinnehåll

Snabbtest på Xperia XZ1 och XZ1 Compact - två bra telefoner från Sony

Xperia XZ1 och XZ1 Compact är två telefoner som är väldigt lika på både utsida och insida. Därför kommer jag i den här recensionen ta och göra ett kombinerat test av telefonerna. Vad tycker jag om Sonys nyaste satsningar på mobilfronten? 

Det första jag möts av på en telefon är dess utsida. Xperia XZ1 och XZ1 Compact har båda fått väldigt rektangulära utsidor med hörn som är formade i 90 grader. Detta är något som ger dessa telefoner egna identiteter då de allra flesta konkurrenterna satsat på att ge sina telefoner svagt runda hörn. Tyvärr har både XZ1 och XZ1 Compact väldigt stora bezels vilket innebär att mobilerna ser omoderna ut. Men samtidigt har XZ1 och XZ1 Compact fått en egen identitet just på grund av detta. Jag gillar att Sony placerat fingeravtrycksläsaren i hemknapparna och att telefonerna inte fått någon kamerabump. Dessutom gillar jag att Sony gjort bägge telefoner IP68-klassade.




Xperia XZ1 har fått en Full HD-upplöst display i storleken 5,2". Tekniken som Sony använt sig av är IPS. Jag tycker mobilen har en riktigt fin display med riktigt bra färger. Svärtan är inte heller den så pjåkig, men visst kunde den varit bättre med en OLED-panel. Jag tycker det är bra att Sony valt att utrusta XZ1 med en Full HD-display eftersom det är skonsamt för batteriet, men också för processorn då det innebär att processorn i XZ1 får mindre pixlar att skyffla runt mot för vad mobiler som Samsung Galaxy S8 har. Betraktningsvinklarna är det inget fel på.

Om vi tar en titt på Xperia XZ1 Compact så har den här mobilen fått en något mindre 4,6 tumsskärm, därav namnet Xperia XZ1 Compact. Sony har givit Xperia XZ1 Compact upplösningen 720 x 1280 pixlar, vilket innebär att mobilen fått en HD-upplöst display. Det innebär ju att XZ1 Compact fått lägre upplösning mot XZ1, men eftersom XZ1 Compact har en något mindre display innebär det att mobilen fått pixeltätheten 319 pixlar per tum, att jämföra med vanliga XZ1 som fått pixeltätheten 424 pixlar per tum. Visst är det en liten skillnad på pappret, men jag noterade bara denna skillnad om jag kröp riktigt nära telefonernas displayer. Liksom för XZ1 har XZ1 Compact bra betraktningsvinkel.



Både Xperia XZ1 och XZ1 Compact har utrustats med den senaste processorn Qualcomm har att erbjuda i dagsläget, nämligen Snapdragon 835 tillsammans med 4 GB RAM. Standardsaker så som att skrolla runt i Facebook-flödet och kolla runt i telefonernas menyer flyter på riktigt bra. Dessutom flyter spel på riktigt bra i bägge telefoner, mycket bra Sony!

I benchmarkprogrammet AnTuTu får Xperia XZ1 Compact poängen 155 116 medans Xperia XZ1 får poängen 151 928. Jag kan med andra ord konstatera att XZ1 och XZ1 Compact håller samma klass som andra flaggskepp med Snapdragon 835-processorn.

XZ1 Compact 
XZ1

Sony har utrustat telefonerna med 19 MP-kameror på baksidorna (en per baksida) tillsammans med bländartalen f/2.0. Sony gör mycket reklam för företagets smartphonekameror, men i ärlighetens namn tycker jag inte att någon av telefonerna har särskilt imponerande bakre kameror. Vad baserar jag detta på? Jo, jag tycker att telefonerna tar mycket brusiga bilder, speciellt i mörkret men i regel när det börjar skymma. Detta är ett återkommande problem Sony haft på sina mobiler, och jag hoppas företaget kommer göra något åt problemet inom en snar framtid. Jag tror att brusproblemet kommer av att Sony fortfarande har ett ganska högt bländartal. Däremot tar mobilerna bra bilder i dagsljuset. Kameramjukvaran är väldigt lättnavigerad (och på så sätt bra 😃). Här finns dels det automatiska läget men också ett mer avancerat manuellt läge för dig som föredrar att ha full kontroll på dina foton själv. I det manuella läget kan du till exempel ställa in ISO-värdet.



Xperia XZ1 har fått en främre kamera med upplösningen 13 megapixel tillsammans med bländartalet f/2.0. Precis som den bakre kameran tar den främre kameran bra selfies i dagsljuset, men när ljuset börjar tryta så blir bilderna gryniga. Samma sak gäller egentligen för Xperia XZ1 Compact bortsett från att mobilen har en något lägre upplöst främre kamera på 8 MP tillsammans med bländartalet f/2.4.

Sony Xperia XZ1 och XZ1 Compact har fått en funktion som tillåter dig som användare skanna av objekt i 3D. Det kan vara en pryl eller ett ansikte. Om man har lite tålamod så kan man få till riktigt häftiga 3D-skapelser, men problemet i dagsläget är att det tar lång tid för telefonerna att få fram 3D-objekten. För tillfället ser jag funktionen mer som en cool funktion än en användbar funktion.





Båda Xperia XZ1 och XZ1 Premium har fått batterier på 2700 mAh. Det kan låta lite, speciellt för Xperia XZ1 som har en 5,2 tumsskärm med Full HD-upplösning att driva. Trots det har Xperia XZ1 en riktigt bra batteritid. Jag får ungefär ut två dagars användning på en laddning, och samma sak gäller för Xperia XZ1 Compact. Sony är en av få tillverkare som utrustat sina mobiler med dubbla främre högtalare på framsidan. Detta är något som är riktigt bra enligt mig då ljudet kommer mot dig!

För att sammanfatta det hela tycker jag att Sony gjort två riktigt bra mobiler. Det finns inget altenativ till Xperia XZ1 Compact på marknaden. Sony är de enda som tagit sina kunder på allvar och skapat en värstingtelefon i ett kompakt format med framförallt prestanda i topp. Om du däremot äger en Xperia XZ för tillfället rekommenderar jag att du väntar på uppföljaren till XZ1 då XZ1 fortfarande har många likheter med Xperia XZ.