Fortsätt till huvudinnehåll

Jag tar en titt på OPPO F5

Under min vistelse i Thailand har jag fått chansen att kolla på flera telefoner som inte säljs på svensk mark. OPPO F5 är en av dessa. Jag har tagit en titt på mobilen och tänkte i det här inlägget dela med mig av de intryck jag fick av luren. 

Till och börja med har telefonen ett smått fantastiskt pris: 9990 baht, något som motsvarar ungefär 2500 svenska kronor. För detta pris får man bland annat en 6 tumsskärm med Full HD-upplösning och 6 GB RAM. Telefonen är byggd i en unibodykonstruktion i aluminium, vilket gör att OPPO F5 ligger mycket stabilt i handen. Telefonen har fått en fingeravtrycksläsare placerad på baksidan, en läsare som är mycket snabb och precis. Om man inte vill låsa upp mobilen med sitt fingeravtryck finns även möjligheten att låsa upp luren via ansiktet.

Skärmen är på 6 tum med Full HD-upplösning med formatet 18:9, vilket innebär att OPPO F5 fått mycket skärmyta på framsidan (78%). Om jag säger såhär: OPPO F5 känns riktigt modern i handen. Något som kändes mindre modernt i telefonen var dess processor. Under huven på F5 sitter processorn MwediaTek Helio P23 (nu finns P30) dock med 6 GB RAM och 64 GB inbyggt minne. Under min mycket begränsade testperiod märkte jag att det flöt på mycket bra i menyerna, men något spel han jag tyvärr inte testa.

Den bakre kameran har upplösningen 16 megapixel med bländartalet f/1.8. Det är på kameraområdet många billiga telefoner brukar ha sina största svagheter, men OPPO F5 har verkligen en bra kamera ( i alla fall i den ljusa miljön jag knäppte några kort). Den främre kameran har fått en högre upplösning på 20 megapixel med bländartalet f/2.0. Precis som den bakre kameran knäpper den främre kameran också riktigt bra selfies!