Fortsätt till huvudinnehåll

Snabbtest på Apple iPhone X - den här är bra, riktigt bra!

Jag har de senaste åren endast använt mig av Androidtelefoner i min vardag. När jag nu fick möjlighet att testa en iPhone X tog jag självklart chansen, och jag har inte ångrat en sekund att jag tog den. Här är mitt snabbtest på Apple iPhone X. 

Som Roger Åberg skriver i sitt test ska iPhone X egentligen uttalas iPhone 10, något jag fullständigt kommer bortse ifrån eftersom iPhone X låter mycket coolare än iPhone 10 enligt mig. Det märks verkligen att iPhone 10 är företagets jubileumstelefon. När jag håller i den drömmer jag mig tillbaka till iPhone 3GS-tiden, för så revolutionerande är iPhone X för 2017. Nog med smörandet för Apple, hör kommer recensionen lite mer ingående!




Om vi börjar med huvudattraktionen på iPhone X, framsidan, så är den fantastiskt stor med väldigt lite dö-yta runtom. Skärmen täcker upp 83% av framsidan vilket ungefär är lika mycket som på Xiaomi Mi Mix, imponerande! Läppen, som många väljer att kalla utrymmet där Apple satt in alla sensorer, tycker inte jag är ett dugg störande. Något jag däremot stör mig på är telefonens konstiga format 19,5:9. Varför stör jag mig på det formatet? Svaret på den frågan är därför att de allra flesta apparna är anpassade efter det "gamla" 16:9-formatet. Det innebär att det skapas svarta dö-ytor under och ovanför apparna, något som sakta men säkert lär bli ett minne blott eftersom apptillverkarna lär fixa till inom en snar framtid. 

iPhone X har tre fysiska knappar, två volymknappar och en Siriknapp. För att knäppa av telefonen behöver jag trycka ner Siriknappen samtidigt som volym upp eller ner, en ganska smidig lösning tycker jag. För att tända displayen behöver jag bara nudda displayen för att den ska vakna. En sak jag funderat på är om skärmen kommer aktiveras när telefonen ligger i fickan. Andra sätt man kan aktivera displayen på är att lyfta den upp mot ansiktet eller trycka snabbt en gång på Siriknappen. 

Om vi ska prata lite om telefonens baksida så har Apple iPhone X fått en baksida i glas, mestadels för att företaget implementerat trådlös laddning i telefonen. Trådlös laddning är en riktigt bra funktion, men glasbaksidor har jag något emot eftersom de spricker lätt.


På undersidan av mobilen sitter Lightningkontakten och två högtalargrillar som samarbetar med telefonhögtalaren att få fram medialjudet från till exempel Spotify. Apple har utrustat iPhone X med riktigt bra högtalare, men som vanligt när det kommer till ljudet i en mobiltelefon finns det väldigt lite bas. Tyvärr har Apple tagit bort hörlursuttaget i hopp om att kunderna ska köpa ett par Airpods till telefonen, ett par trådlösa hörlurar jag tycker Apple kunde ha inkluderat till en så dyr produkt.

Skärmen i fråga är 5,8 tum stor och har fått Super Retina-upplösning. Skärmen har i siffror fått upplösningen 1125 x 2436 pixlar, något som resulterar i pixeltätheten 458 pixlar per tum. Detta kan jämföras med iPhone 8 Plus som har pixeltätheten 441 pixlar per tum. Den stora höjdpunkten är främst inte displayens upplösning, utan tekniken. Apple iPhone X är den första telefonen från Apple med en OLED-panel. Panelen kommer ifrån Samsung och är riktigt bra. Panelen har en superb svärta, men som vanligt när det snackas om OLED-paneler tenderar de ljusa färgerna att bli något överdrivna. Jag tycker dock Apple lyckats riktigt bra med att även få de ljusare färgerna att se någorlunda verklighetstrogna ut.

Ljusstyrkan liksom betraktningsvinklarna håller riktigt hög klass. När solen tittar fram (när det nu händer!) brukar många mobiler ha för låg högsta ljusstyrka. Detta är något jag inte tycker gäller iPhone X. En annan sak som är riktigt bra med displayen i iPhone X är den automatiska ljusstyrkan som anpassar sig riktigt bra efter omgivningen. Just detta är en sak som de flesta Androidtillverkarna har mycket svårt att få till.

iPhone X är utrustad med Apples nyaste processor A11 Bionic tillsammans med 3 GB arbetsminne (RAM). För första gången har Apple byggt en processor med fler processorkärnor än Androids främsta motsvarighet, Snapdragon 835. A11 Bionic bygger på 6 stycken kärnor som alla samarbetar. På detta vis blir iPhone X en blixtsnabb telefon. Allt ifrån att öppna Facebook till att öppna upp kameran går riktigt fort.

Självklart har jag även testat att köra benchmarktest på mobilen. Den här gången kom turen till AnTuTu. Här jag jag resultatet 215 786 poäng. Det kan jämföras med Sonys flaggskeppstelefoner Xperia XZ1 och XZ1 Compact som fått poängen 155 116 med Qualcomms senaste chipp Snapdragon 835. Det är därmed klart att Apple A11 Bionic är den snabbaste processorn på marknaden just nu.




Den primära kameran i iPhone X har fått upplösningen 12 megapixel med bländartalet f/1.8 medans den sekundära kameran fått upplösningen 12 megapixel med bländartalet f/2.4. Det märks att Apple kan det här med fotografi, iPhone X tar fantastiska bilder i ljuset såväl som i mörkret. Den sekundära kameran agerar ju optisk zoomlins åt den primära kameran, därför tycker jag det är synd att den sekundära kameran fått ett så pass mycket högre bländartal än den primära kameran eftersom bilderna tappar kvalitet om man använder sig av zoomfunktionen, speciellt i mörka miljöer där det skulle behövas så stor lins som möjligt. Med det sagt tycker jag inte att telefonen tar dåliga bilder i mörkret, tvärtom tycker jag att den får till mycket bra bilder.



Den främre kameran har fått upplösningen 7 megapixlar med bländartalet f/2.2. Jag tycker att iPhone X tar bra selfies, precis som de allra flesta andra high-end telefonerna på marknaden. En intressant inställningsmöjlighet Apple lagt in i kameramjukvaran till iOS 11 är att man, med hjälp av olika effekter, till exempel kan ta selfies i ett speciellt studioläge.

Apropå kameralägen finns det såklart ett automatiskt fotoläge med iPhone X, men inget manuellt läge som hos exempelvis OnePlus 5. Ett läge som däremot finns är ett speciellt porträttläge. Det går ut på att du fokuserar på ett speciellt objekt och kan få en suddig bakgrund. Detta är ett kanonläge som fokuserar fort på objektet i fråga.

I övrigt har Apple iPhone X fått IP-klassningen IP67. Det innebär att du kan ha mobilen under vattnet (på en meters djup) i upp till 30 minuter. Inte just för att jag tänkte dränka telefonen i badkaret, utan mer för att det är bra att den tål regn i vårt avlånga land där det regnar massvis med dagar. Telefonen har dessutom trådlös laddning, vilket är riktigt smidigt eftersom jag slipper trassla med sladdar.

En av de största höjdpunkterna i iPhone X är att Apple bytt ut TouchID mot något man kallar för FaceID. FaceID är en ny teknik där man använder ansiktet för att låsa upp mobilen istället för fingeravtryck. Samsung har tidigare haft någon variant på FaceID som inte fungerat bra. På iPhone X fungerar denna funktion riktigt bra. Jag läste in mitt ansikte utan glasögon. När jag sedan hade tagit på mig brillorna så kände telefonen ändå igen mig, imponerande med tanke på att vissa människor inte känner igen mig utan glasögon. Dessutom fungerande FaceID mycket bra i mörkret. Det gäller dock att du håller telefonen mitt framför ansiktet för att den ska känna igen ditt ansikte och låsa upp enheten.

Apple iPhone X är en riktigt genomtänkt telefon med utmärkt byggkvalitet, display och kamera. Dessutom har Apple varit riktigt innovativa med den nya FaceID-lösningen. Jag önskade däremot att iPhone X skulle haft plats för minneskort och en lite lägre prislapp.