Fortsätt till huvudinnehåll

Jag testar Microsoft Surface Book med Performance Base

För ett antal veckor sedan fick jag hem hybridplattan Microsoft Surface Book för test, vilket är en hybrid mellan surfplatta och dator. Så, här är mina intryck av Microsoft Surface Book med Performance Base! 



Bild: Laptop Mag 



Designen

Microsoft Surface Book är byggd i ett stycke aluminium som löper längs med hela enheten. Med sin vikt på 1647 gram är Surface Book en riktig tungviktare, bokstavligen. Visst, hybriden kan upplevas som otymplig vid vissa situationer, men samtidig ger den en mycket bra kvalitetskänsla. Hybriden är indelad i två delar: tangentbordet och skärmen. När man kopplar ihop dessa blir Surface Book som vilken annan PC som helst. På den vänstra långsidan av datorn finner jag två USB-portar och en fullstor ingång för ett minneskort. I Surface Pro har Microsoft ersatt den fullstora SD-porten med en mindre sådan (så bara själva chippet på minneskortet passar). Men jag tycker det är bra att Microsoft inte valt att anamma samma taktik med Surface Book. På ovansidan finner vi de fullstora tangentbordet med tillhörande pekyta. Något jag saknar är en fingeravtrycksläsare. Jag vet att Microsoft satsar hårt på Windows Hello men enligt mig skulle det varit smidigare med en fingeravtrycksläsare så att jag inte skulle behövt stirra in i plattans kamera för att låsa upp den varje gång. Tangentbordet i fråga tycker jag har riktigt bra tangenter att skriva på.



Om vi går över till själva surfplattan så har den utrustats med ett hörlursuttag (!) på den högra kortsidan. På toppen av plattan sitter av/på-knappen tillsammans med ett kombinerat volymreglage. Den vänstra långsidan är helt blank men på plattans undersida sitter magnetkontakterna som ansluter till tangentbordet.


Skärmen 

Microsoft Surface Book har fått en 13,5 tumsskärm med upplösningen 3000 x 2000 pixlar, något som resulterar i pixeltätheten 267 pixlar per tum. Om jag jämför med några flaggskeppsmobiler jag har hemma har Surface Book en mycket låg pixeltäthet, men å andra sidan har jag inte ögonen lika nära Surface Book som jag har med en telefon. Panelen är av IPS/LCD-typ vilket innebär att enheten levererar riktigt bra verklighetstrogna ljusa färger, men desto sämre mörka färger (eftersom displayen är bakgrundsbelyst).

Skärmen har en mycket stark ljusstyrka vilket möjliggjort att jag kunnat jobba med sidan utomhus utan att irriteras av att ljusstyrkan upplevs för låg. Betraktningsvinklarna är också mycket bra. Något jag gillar är att Microsoft utnyttjat framsidan väl ät displayen då dö-ytorna runtom displayen är relativt små.


Det Microsoft kan förbättra till nästa generation Surface Book är att höja skärmupplösningen något. Inte för att jag tycker det behövs utan för att hybriden skulle få en bättre pixeltäthet, vilket skulle locka flera användare som vill ha specifikationer i toppklass.

Prestandan 

Varianten av Microsoft Surface Book jag fått testa är den med 16 GB RAM och hela 1000 GB, eller 1 terabyte minne som Microsoft väljer att kalla den. Processorn i fråga är Intels senaste I7-krets. Som väntat flyger alla "vardagsgrejer" (såsom att kolla på YouTube, öppna dokument och surfa på webben). Något annat hade jag inte heller förväntat mig av denna best till maskin. Det är vid spelande den kraftfulla grafikprocessorn GeForce GTX 965M verkligen får visa vad den går för. Nu är jag en sådan person som aldrig brukar spela på min dator, men självklart fick jag ta tillfället i akt i och med denna maskin. Spelet jag testade att spela var Euro Track Simulator, ett spel där man kör lastbil. Det flöt på utan några som helst problem, något som för mig indikerar att Surface Book med Performance Base är en riktigt kraftfull maskin.

Som jag nämnde tidigare i texten har jag fått äran att testa maskinen med 16 GB RAM. För mig som inte brukar sätta mina datorer på så svåra tester skulle modellen med 8 GB RAM räckt till fint. Som ni säkert förstår på min formulering räcker 16 GB RAM till gott och väl för att underhålla mig. Jag märker inte det, men de som spelar mycket skulle säkert märka av att Microsoft valt den gamla minnestypen DDR3 före DDR4 som sitter i de flesta high-end datorerna idag.

Övrigt 

Med Surface Book medföljer en styluspenna vilket möjliggör att man kan göra saker såsom är pilligt med bamsefingrarna. Det är mycket smidigt att använda sig av pennan när jag till exempel ska markera text - något som brukar kunna vara besvärligt. Microsoft utlovar en batteritid på 16 timmar med tangentbordet inkopplat till plattan. Microsoft Surface Book har precis lika bra batteritid som de utlovar. Eftersom jag studerar har jag använt Surface Book:en som min huvuddator de senaste veckorna och precis som Microsoft säger räcker en laddning två dagar för mig.

Sammanfattning

Microsoft Surface Book är överlägset den bästa datorn jag någon använd. Den är supersnabb och har en finfin display. Det jag tycker Microsoft kan jobba vidare på är enhetens vikt då Surface Book är en tung pjäs.