Fortsätt till huvudinnehåll

Jag testar ASUS ZenWatch 3 - ett rent mästerverk

Jag har för det mesta testat Samsungs smartklockor Gear S2 och Gear S3. Nu när jag fått en ASUS nya ZenWatch 3 tänkte jag dela med mig av de intryck jag fått av klockan. Jag fick bara för några dagar sedan Android Wear 2.0 till klockan. Ni läsare har önskat att jag ska skriva om hur Wear 2.0 upplevs på klockan, och jag tänker inte göra er besvikna.




Designen

ASUS ZenWatch 3 är ASUS första (och i min mening) riktigt snygga smartwatch. Den runda displayen kombinerat med gulramen runtom displayen gör att ZenWatch 3 ser riktigt exklusiv ut. På den högra sidan av klockan finns tre stycken knappar, precis som på ett vanligt ur. Tillsammans med den urtavla jag har inställd på displayen ser ZenWatch 3 ut som en riktig klocka enligt mig. Det är inget som ser speciellt ”smart” ut om jag säger så. De tre knapparna tillför dessutom en lyx-känsla. ASUS ZenWatch 3 har naturligtvis fått ett armband i äkta läder. Mer specifikt är armbandet handsytt i Italien. Armbandet är enligt mig riktigt snällt mot huden, men jag skulle önska att de kunde varit någon tjockare då jag misstänker att hållbarheten inte kommer vara den bästa.



Rent utseendemässigt ser ZenWatch 3 dyr ut, riktigt dyr. Vid första anblicken skulle jag knappast tro att denna klocka ”bara” kostar 2490 kronor hos exempelvis Webbhallen. ZenWatch 3 har också utrustats med armband som går att byta ut mot andra 22 mm armband om man så önskar. Armbandet som medföljer ZenWatch 3 har fått ett klassiskt spänne, vilket jag tycker är bra eftersom det är lätt att ta av och på. Passformen på armbandet är också mycket bra då jag kan ha klockan på mig från morgon till kväll utan att uppleva några som helst skav eller liknande. Konstruktionen är IP67-klassad vilket innebär att klockan tål att ligga under vatten på en meters djup i upp till 30 minuter. Detta är dock inget jag rekommenderar er att testa. En liten besvikelse är att ZenWatch 3 inte fått någon pulsmätare.

Designen är helt klart det starkaste kortet i ZenWatch 3 då den är riktigt läcker och påminner om många andra, smått tråkiga smarta klockor.

Displayen

ASUS ZenWatch 3 har en 1,39” display med upplösningen 400 x 400 pixlar, något som resulterar i en pixeltäthet på 287 pixlar per tum, vilket är en bra siffra för en smartklocka. Panelen är av AMOLED-typ, så vi kan alltså förvänta oss en svärta i världsklass. När vi ändå är inne på svärta kan jag berätta att ZenWatch 3 har en Always On-display (ständigt aktiv display), vilket är en riktigt smidig funktion. Men Always On-funktionen aktiverad ser jag verkligen vilken grym svärta ZenWatch 3 har. Precis som med AMOLED överlag blir de ljusare färgerna något överdrivna till de ljusare tonerna. Det är däremot inget jag stör mig på eftersom ASUS givit ZenWatch 3 ett mörkt gränssnitt.

Klockan har en Always On-display med inte bara svartvita färger utan också ljusa färger. Det betyder att du kan se färger som rött och blått i Always On-läget. Betraktningsvinklarna är bra men jag skulle önskat att ZenWatch 3 kunde haft något starkare ljusstyrka. Jag ser gott och väl vad som står på displayen när jag är inomhus, men när jag kommer ut i solskenet blir det desto svårare. Ljusstyrkan tycker jag alltså inte riktigt räcker till utomhus och är ett område jag tycker ASUS bör jobba på till att man släpper en eventuell uppföljare. Skärmen är av typen touch och är enligt mig riktigt följsam. Du behöver bara toucha lätt vid displayen för att den ska utföra det kommando du önskar. Skärmen är liksom designen riktigt bra i ZenWatch 3. 

Processorn och RAM-hanteringen

ASUS ZenWatch 3 är utrustad med Qualcomms specialutvecklade chipp för smarta klockor, nämligen Snapdragon 2100. Det här är ett chipp Qualcomm tagit fram för just Android Wear-klockor. Konstigt nog upplevde jag enstaka lagg i menyerna med Android Wear 1.5, men det här lagget har försvunnit helt med Android Wear 2.0. Det är en ren fröjd att scrolla mellan olika program i ZenWatch 3 efter att jag uppdaterade den till Android Wear 2.0.

ASUS ZenWatch 3 kommer med 512 MB RAM och 4 GB inbyggt minne. Jag tycker det räcker bra med 512 MB RAM eftersom det inte finns samma multitask-möjligheter på en smartwatch som det finns i en mobil. Här används RAM-minnet istället åt att komma ihåg appar som man öppnat nyligen, och det räcker dessa 512 MB till alldeles utmärkt! En smartklocka använder jag för att mestadels ta emot notiser, men det händer att jag laddar hem en och annan app som får lagras på klockans interna minne.  Jag tycket att internminnet på 4 GB räcker gott och väl.

Android Wear 2.0

Jag kunde under förra veckan meddela att ASUS började uppdatera ZenWatch 3 till Android Wear 2.0. Jag tycker Android Wear 2.0 känns mer ”vuxet” än föregående Wear 1.5. I Android Wear 2.0 finns ett gäng inbyggda funktioner direkt i klockan för att man inte ska behöva ta upp mobilen. I tidigare Android Wear-versioner fick man notiser på klockan men sedan behövde man ta upp mobilen för att svara på notisen.

Med Android Wear 2.0 kan jag till exempel svara på konversationer direkt i klockan då Google lagt in ett fullstort tangentbord i Wear 2.0 (på engelska). Det tycker jag är en riktigt smidig funktion eftersom jag inte behöver ta upp mobilen för att svara på kortare meddelanden. Text på runda skärmar har aldrig riktigt gått ihop (och kommer heller aldrig göra). Men jag tycker Google anpassat Wear 2.0 bättre till smartklockor med runda skärmar.
Jag har en smartklocka på handleden för att ta emot och se notiser, trodde jag. I och med att man nu kan svara på en konversation direkt i klockan öppnas en helt ny värld upp. Om Google fortsätter att utveckla Android Wear som man gör nu är det bara en tidsfråga innan alla Android Wear-klockor inte behöver vara beroende av telefoner.




Som jag nämnt tidigare har ZenWatch 3 utrustats med tre fysiska knappar. Knappen i mitten agerar hemknapp, men knapparna längs ner och högst upp går att anpassa. Det går att ställa in vilket program jag vill öppna när jag trycker på varje knapp, och det är ju praktiskt!

Övrigt

ASUS ZenWatch 3 har utrustats med ett 341 mAh batteri. Detta skulle vara ett väldigt litet batteri om det handlade om en smartphone. Som tur var handlar det inte om en smartphone utan en smartwatch med en 1,39” stor display med upplösningen 400 x 400 pixlar. Batteritiden är enligt mig över förväntan. Vid normal användning räcker batteriet två dygn utan några problem. ASUS skickar också med en trådlös laddocka som man ansluter klockan till när man ska ladda den. Dockan fungerar mycket bra. När jag ska ladda upp klockan låter jag bara dockan och klockan toucha vid varandra så påbörjas laddningen. ASUS ZenWatch 3 har också utrustats med en snabbladdningsteknik som kallas HyperCharge som laddar klockan från 0 – 60% på endast 15 minuter.

ASUS ZenWatch 3 är också IP67-klassad, vilket innebär att man kan ha klockan på en meters djup i max 30 minuter. Det är inget jag vågat testa eftersom klockan har ett armband i läder, läder som förmultnar lätt i vatten.

Sammanfattning

 ASUS ZenWatch 3 är en riktigt snygg smartklocka, om inte den snyggaste smartklockan jag någonsin sett. Dessutom är den snabb, har bra batteritid samt har en mycket fin skärm. Jag kan faktiskt inte komma på något negativt med klockan och ger den full pott, 9,9 av 10 möjliga!