Fortsätt till huvudinnehåll

Jag testar Bose QuietControl 30 - hörlurarna som spelar i en egen liga!

Bose QuietControl 30 är Bose:s uppföljare till In-Ear hörlurarna Bosde QuietComfort 20. Den största skillnaden mellan de två är att QuietControl 30 är trådlösa. Har QuietControl 30 en bra passform? Hur bra är ljudet? Det är saker jag ska reda ut i det här testet! 



Bild: Expert Reviews



Design och komfort 

Bose QuietControl 30 är ett par trådlösa In-Ear- hörlurar med tillhörande nackkrage. Nackkragen är gjord i plast, ett material som kan bli "kladdigt" mot huden i varma miljöer. Det tycker jag inte är fallet med den här nackkragen då jag kan ha hörlurarna på mig hela dagar utan att känna något obehag att ha på mig dem. I jämförelse med Sony SBH70:s bygel är QuietControl 30 betydligt stadigare. Det innebär att hörlurarna är rätt så rejäla och inte kan åka ner i fickan som ett par traditionella In-Ear- hörlurar. Bose skickar med ett fodral till hörlurarna som är hårt till ytan. Fodralet skyddar säkerligen hörlurarna bra vid ett tapp. Bose QuietControl 30 är utformade för att vara lätta och bekväma att bära hela dagar, därför ser jag inte anledningen till att Bose väljer att skicka med ett fodral till hörlurarna, ett fodral som de flesta antagligen väljer att bära i en väska på grund av dess storlek.

Bose QuietControl 30 använder sig av Bose:s berömda StayHear - snäckor. Dessa snäckor är gjorda i silikon och har fått en extra bit, utöver den som går in i örat, för att hålla snäckorna på plats. Bose QuietControl 30 har dom bästa snäckorna jag testet på ett par In-Ear hörlurar eftersom det knapps märks att hörlurarna sitter på plats när man satt i dem i öronen. Extradelen av snäckan gör också att jag kan röra huvudet fritt utan att hörlurarna riskerar att ramla ur.

En fråga jag fick i min Unboxing-text är om hörlurarna är vattentåliga. Enligt Bose är hörlurarna stänktåliga, men inte vattentåliga. Det innebär att man ska kunna ha på sig hörlurarna i regn utan att behöva oroa sig över att de ska gå sönder. Jag rekommenderar dock att man inte använder hörlurarna under ösregn då det kan bli en dyr historia.

Ljudet och Noice Cancelingen 

Det första jag måste poängtera här är att jag inte är någon audiofil, utan en "vanlig" person som gillar att lyssna på musik. Här är min lekmannauppfattning: jag tycker hörlurarna låter riktigt bra! Jag gillar framförallt mellanregistret, men skulle önskat att de kunde haft en något tyngre bas. Detta är något som kan ställas in med hjälp av en equalizer, men det skulle varit bra om hörlurarna skulle haft lite tyngre basinställningar inställda från start. 

Den största fördelen med ett par Bose-hörlurar är helt klart, ljudisoleringen, eller Noice Canceling som tekniken heter med en mer avancerad teknikterm. Bose har med QuietControl 30 tagit tekniken ett steg länge då dessa hörlurar är de första hörlurarna i världen där det går att justera hur mycket Noice Canceling man vill ha i lurarna. Detta kan du göra via Bose Connect - appen som finns tillgänglig till Android och iOS. Det är Noice Canceling - funktionen som är den stora grejen med QuietControl 30. Jag har upplevt funktionen som väldigt smidig när jag vill ha in ljud från omvärlden, som till exempel på bussen och tåget. Noice Canceling - funktionen är verkligen guld värd när man vill "hoppa in i sin egna värld", men om det är något jag skulle önskat kunde vara lite bättre så är det att reducera bort bruset (från Noice Cancelingen) bättre.


Bild: Bose


Hörlurarna har också fått ett gäng inbyggda mikrofoner. Dessa plockar inte bara in ljudet åt Noice Canceling - funktionen utan möjliggör också att du kan ta samtal med hörlurarna. Samtalskvaliteten har jag upplevt som riktigt bra i hörlurarna, liksom personen jag pratat med i andra änden. Såklart har QuietControl 30 utrustats med en fjärrkontroll där man kan ställa in hur hörlurarna ska bete sig. Det går att spela upp musiken, pausa musiken, hoppa till nästa/föregående låt och reglera volymen med kontrollen. Dessutom går det också att justera hur mycket Noice Canceling man vill ha i hörlurarna.

Funktioner 

För att få ut max av QuietControl 30 rekommenderar jag att man hämtar hem Bose Connect - appen då det är kontrollcentret för hörlurarna. Om man inte vill justera Noice Canceling - funktionen direkt på hörlurarna kan man göra det mycket smidigt i appen. I appen kan man i detalj se hur mycket Noice Canceling som är aktiverat i hörlurarna. 

Hörlurarna har upp till tio timmars batteritid, något man kan följa i appen då man kan se hur många procent batteri det finns kvar. Eftersom Bose QuietControl 30 måste laddas med jämna mellanrum skulle det kunna vara frustrerande om man glömmer hörlurarna på och batteriet drar ur. I Bose Connect - appen finns en funktion som låter dig ställa in hur länge hörlurarna ska vara på efter att musiken stängts av. Helst ska det ju vara så kort tid som möjligt så att du inte förlorar batteri i onödan. Minimitiden som finns att välja på är 5 minuter, ett läge jag kört med som fungerat bra. Bose QuietControl 30 går också att uppdatera direkt i appen, coolt va?





Slutsats 

Bose QuietControl 30 är mina nya favorithörlurar. Dess smidighet och sitt kristallklara ljud imponerar. Dessutom är den en rejäl bonus att hörlurarna får uppdateringar. Det skulle däremot varit en trygghet om dessa kunde varit IP-klassade (vattentåliga).