Fortsätt till huvudinnehåll

Jag testar LG G6 - telefonen som kör över Samsung Galaxy S8

Mycket fokus har riktats  Samsungs nya flaggskepp Galaxy S8 och S8+, något som gjort att LG G6 hamnat i skymundan. Nu har jag fått hem min LG G6:a och tänkte dela med mig av de intryck jag fått av telefonen!  






Designen  

LG G6 har fått en 5,7 tums display, men trots sin stora skärm känns telefonen inte stor i handen eftersom LG jobbat hårt på att slimma ner ramarna kring displayen. LG G6 är till exempel mindre än iPhone 7 Plus, trots en 0,2" större display. LG har i vanlig ordning dragit till med en kaxig slogan "telefonen som passar i handen", vilket syftar på att man kan använda G6an lätt med en hand, och det stämmer mycket bra!  

På framsidan på LG G6 finner vi såklart den 5,7 tums stora skärmen, men också en kamera, telefonhögtalare, LG-loggan och ett gäng sensorer. Skärmen tar upp 79% av framsidan, en helt klart godkänd siffra. Jag tror dock att G6 kunde fått ännu större skärmyta om LG inte placerat sin logga på framsidan. Samsung Galaxy S8 och S8+ har en liknande design och där fick Samsungloggan stryka på foten. LG G6 använder sig av formatet 18:9, vilket innebär att den är dubbelt så hög som bred. Detta är en stor bidragande orsak till att telefonen fått ett så fint enhandsgrepp.  

LG G6 har fått en baksida som denna gång skyddas av glas, GorillaGlas 5. Jag har testat den silverfärgade varianten av telefonen, som trots sin glans ser ut att vara gjord i borstad metall. Troligtvis har G6 fått en behandlad metallyta som LG lagt en glasskiva över. Ruskigt snyggt är det hur som helst! Den stora akilleshälen med glas brukar vara fingeravtryck. LG har lagt på en yta på G6 som stöter bort fingeravtrycken riktigt bra. Jag misstänker dock att dessa fingeravtryck blir betydligt mer påtagliga på den svarta varianten av LG G6. Baksidan är svagt tvålformad så att telefonen ska passa perfekt i handen. På baksidan finns också de dubbla kamerorna (med dubbla LED-blixtar), den kombinerade fingeravtrycksläsaren och av/på-knappen och en G6-logga. Det är mycket smidigt att LG placerat av/på-knappen på baksidan eftersom pekfingret vilar runt den positionen.  



På LG G6:s topp har LG placerat ett hörlursuttag (bra där LG!), en mikrofon och två antennlinjer. LG är i princip den enda tillverkaren bland dagens flaggskepp som placerat hörlursuttaget på ovansidan, något jag gillar eftersom jag inte behöver vända telefonen upp-och-ner när jag ska ta upp telefonen ur jeansfickan. På telefonens undersida finner vi USB Type C-kontakten för laddningen, en högtalagrill och ännu en mikrofon. Jag skulle önska att LG kunde placerat högtalaren på telefonens baksida eftersom jag lätt täcker över den i den positionen den sitter i nu.  

På telefonens vänstra långsida är volymknapparna. Till skillnad från LG G5 har LG G6 fått två separerade volymknappar, något som skulle vara ett störande moment om en av/på-knappen suttit på samma sida. Jag stör mig inte på att LG separerat knapparna eftersom man placerat av/på-knappen på baksidan, dessutom tycker jag att volymknapparna sitter på rätt höjd. På den vänstra långsidan sitter släden för SIM-kortet och ännu en antennlinje. 


Telefoner såsom Samsung Galaxy S8+ och Xiaomi Mi Mix är hala att hålla i. Både Samsung Galaxy S8+ och LG G6 har konstruktioner i glas. Samsung Galaxy S8+ är mycket hal, men G6 känns inte alls lika hal att hålla i. Jag misstänker att det har med telefonens suveräna ytbehandling att göra. Således tycker jag inte det är nödvändigt att skaffa ett fodral. LG G6 är inte bara vatten och dammtålig enligt IP68-standarden. Telefonen har också gått igenom ett gäng falltester, vilket innebär att G6 förhoppningsvis klarar sig bra om du råkar tappa telefonen. LG G6 känns robust i handen eftersom den har fått en robust ram, som förhoppningsvis inte ger vika i första taget. Den tillverkare som hittills haft bäst kvalitetskänsla i ett flaggskepp är HTC med HTC 10, en titel som LG tagit över med G6!  

Skärmen  

LG G6 har fått en 5,7 tumsskärm med Quad HD+ - upplösning (1440 x 2880 pixlar). LG G6 har fått något fler pixlar utspridda på skärmen eftersom mobilen använder formatet 18:9 konstra 16:9-formatet som mobiler med mer "traditionell" Quad HD-upplösning använder. Panelen som G6 har är av IPS-typ. Trots att panelen är av IPS-typ har G6 en mycket bra svärta. Färgerna i panelen är väldigt bra. När man kollar på en video känns det nästan som att man är på 3D-bio på grund av den fantastiska panel LG G6 har. Färgerna i LG G6:s display blir extra färgrika eftersom LG i samarbete med Dolby lagt in ett HDR-läge i panelen, ett läge som just ska förstärka de olika färgerna. 

Ljusstyrkan är bra. Det går utan problem att se vad som står på displayen i starkt solljus. I en direkt jämförelse med Samsung Galaxy S8+ ser jag hur märkbart bättre ljusstyrka LG G6 har mot Samsung Galaxy S8+:en. På pappret ska S8+:en ha bättre ljusstyrka, men i verkligen upplever jag inte att det är så. Betraktningsvinklarna är också de riktigt bra.  





Prestandan och RAM-hanteringen  

Många har säkerligen dömt ut LG G6:s prestanda redan eftersom telefonen använder fjolårets flaggskeppsprocessor. En sak jag lärt mig när jag testat olika telefoner är att kolla hur bra tillverkarna anpassat mjukvaran till hårdvaran. Det är till exempel inte processorn i min Samsung Galaxy S8+ som gör den otroligt slö, utan mjukvaran. Misstolka inte, Snapdragon 821 är fortfarande en riktigt bra processor. LG G6 klarar av att gå runt i menyerna utan några som helst problem. Jag tycker är LG G6 upplevs snabbare än Samsung Galaxy S8 och S8+, trots att den använder en ganska mycket långsammare processor (på pappret). När jag testar att köra en omgång av spelet Infinite Flight flyter det på riktigt bra under min speltid på ungefär 35 minuter. Telefonen blir dessutom bara ljummen under min spelomgång, något jag ser som ett riktigt stort plus.  

LG G6 har utrustats med 4 GB RAM, en RAM-mängd som är någon mindre än exempelvis Xiaomi Mi Mix:s eller OnePlus 3/3T:s RAM-mängder på 6 GB vardera. LG G6 klarar av att gå mellan appar lika bra som Snapdragon 821-processorn klarar av spel, vilket innebär att G6 har en mycket bra RAM-hanterare. Jag kan öppna ett gäng appar för att sedan gå tillbaka till dem utan att behöva börja om på ruta ett igen. 

I benchmarkprogrammet AnTuTu får LG G6 siffran 134 260, en siffra som placerar telefonen på 32:a plats precis över Samsung Galaxy S7. LG G6 hamnar dock rejält efter mobiler såsom OnePlus 3T. Benchmarks är program som visar på den ungefärliga prestandan för telefoner. Långt ifrån alla gånger stämmer dessa siffror med hur telefonerna presterar vid "vardagligt bruk", något som enligt mig stämmer på LG G6.  





Kamerorna 

LG G6 har fått dubbla 13 MP-kameror på baksidan. Den primära kameran har fått bländartalet f/1.8 medan den sekundära kameran fått bländartalet f/2.4. Det som får LG G6 att sticka ut bland dagens smartphones är den sekundära vidvinkelkameran. En vanlig kamera tar fotografier i 71 grader. Med vidvinkelobjektivet kan LG G6 ta bilder i 125 grader, en funktion som är riktigt smidig om man till exempel vill fotografera ett rum eller en hög byggnad. Till skillnad från den extrazoom-funktion som iPhone 7 Plus fått tycker jag att LG:s vidvinkelfunktion är betydligt mer användbar.  

Kameran tar riktigt fina bilder i ljusa miljöer liksom i mörka miljöer med mycket detaljer i bilderna. Det är inte så konstigt att G6 har en av de bästa mobilkamerorna på marknaden just nu eftersom mobilen har det låga bländartalet f/1.8. Kameramjukvaran är lättnavigerad och innehåller åtta olika fotolägen. Här hittar vi bland annat ett manuellt läge med diverse olika inställningsmöjligheter och ett 360- gradigt panoramaläge, vilket innebär att du kan ta en panoramabild i 360 grader. I appen finns också ett läge så att man kan få upp en remsa med de senast tagna bilderna, en funktion jag tycker är onödig. Som jag skrev tidigare har G6 en display som är dubbelt så hög som bred, något LG nyttjat i kameraappen. Med LG G6 kan man ha två foton bredvid varandra kameraappen. Jag skulle däremot gärna vilja se en dedikerad knapp eller yta för att starta kameran.   

Den främre kameran har fått en upplösning på 5 megapixlar. Jag tycker mobilen tar riktigt bra selfies. Såklart kan den också ta selfies i 100 graders vinkel. Det skulle däremot ha varit trevligt med en LED-blixt även på telefonens framsida.  

Ej vidvinkel 
Bild med vidvinkel 
Selfie




 Gränssnittet  

LG G6 kommer förinstallerad med Android 7.0 Nougat tillsammans med tillverkarens egna tolkning på operativsystemet, UX 6.0. LG har alltid haft en förkärlek att anpassa gränssnittet i företagets telefoner, så även den här gången. Hela gränssnittet är väldigt färgglatt, något som symboliserar och går igen på den otroliga skärmen. LG G6 använder mjukvaruknappar som kan möbleras om.  

LG G6 kommer också med skärmlåset Knock Code. Knock Code låter dig som användare knacka en kod för att låsa upp mobilen, vilken är en supersmidig säkerhetslösning enligt mig. Telefonen har också en del extrafunktioner såsom att man kan köra två appar samtidigt och dubbelklicka på mulitask-knappen för att gå till senast använda app. LG G6 har precis som förra årets G5 också fått en ständigt aktiv display! En nackdel G6 har är att vissa appar inte går ända ut i kanterna. En app såsom YouTube klarar exempelvis inte av att visa videos på hela displayen utan att det blir "svarta ränder" under- och över displayen. Förhoppningsvis rättar LG till detta i en kommande uppdatering! 

Övrigt  

LG G6 har fått ett 3300 mAh stort batteri. Batteritiden tycker jag är riktigt bra då jag lätt får ut en dags användning. Dessutom medföljer en snabbladdare som laddar upp telefonens batteri fort om batteriet mot förmodan skulle börja tryta mot slutet på dagen. 

G6 har fått en fingeravtrycksläsare placerad på baksidan. Till skillnad från tidigare LG-mobiler behöver jag bara lägga fingret på läsaren för att mobilen ska låsa upp. Läsaren är inte heller känslig mot fuktiga fingertoppar, vilket är bra. Det bästa av allt är dock att den är läskigt snabb!   

Det är synd att LG inte tillverkade en variant av mobilen med både en förbättrad DAC och trådlös laddning. Vi i Europa får nöja med det vi får trots avsaknaden av både trådlös laddning och en inbyggd, förbättrad DAC. Dessutom har den europeiska varianten av G6 "bara" fått 32 GB inbyggt minne.  

Sammanfattning 

Med LG G6 har LG inte tagit några risker. LG har för första gången levererat en telefon som gått rakt in i mitt hjärta. LG G6 har en bra kvalitetskänsla, grym display, grym kamera och är supersnabb. Vad kan LG förbättra till nästa gång? Typ inget, jo släppa varianten med inbyggd Quad HD DAC i Sverige! LG G6 käkar Galaxy S8 till frukost och är därmed den överlägset bästa telefonen jag testat!