Fortsätt till huvudinnehåll

Jag testar Fitbit Alta HR!

När jag testade Fitbit Alta var jag alldeles lyrisk över att Fitbit utrustat aktivitetsarmbandet med en OLED-display. Nu har jag testat uppföljaren Alta HR och kan ge mitt slutliga omdöme. Lever uppföljaren upp till redaktionens hårda krav? Vad har förbättrats med uppföljaren till Fitbit Alta? Det och lite till ska jag reda ut i det här testet!



Modellen av Fitbit Alta HR jag fick hem var varianten med det svarta sportarmbandet. En stor förändring Fitbit gjort med Alta HR mot föregående Fitbit Alta är att man bytt ut armbandets spänne. Med vanliga Alta behövde man justera storleken genom att trycka fast en plupp i rätt hål. Med Alta HR har Fitbit bytt Alta:s spänne mot ett vanligt klassiskt sådant. Jag tyckte det var krångligt att spänna fast spännet på Alta, men tycker inte det längre med Alta HR:s spänne. Fitbit Alta HR säljs i två storlekar; antingen med ett stort eller litet armband. Som vanligt håller Fitbits armband högsta kvalitet och jag upplever inte minsta tendens till skav eller liknande, trots att jag har Alta HR på mig i princip hela tiden.

Fitbit har gjort som Apple brukar göra mellan alla S-modeller i tillverkarens iPhone-serie. Fitbit har inte gjort sådär jättestora förändringar i designen från Alta till Alta HR, men några förändringar har Fitbit gjort. Fitbit har dels lagt till en Fitbit-logga på framsidan av bandet. Den mest uppenbara förändringen är dock pulsmätaren på baksidan. Det är tack vare pulsmätaren som Fitbit valt beteckningen HR (som står för heart rate). I övrigt är Alta HR identisk till Alta i designen. Jag tycker det är synd att Fitbit inte implementerat en av/på knapp eftersom det skulle underlättat om man kunde knäppa av armbandet. En av de mest irriterade sakerna med Alta HR är nämligen pulsmätaren som blinkar när man lägger Alta HR:en på en yta i mörkret. Ljuset från pulsmätaren är starkt och det är därför jag önskar att man skulle kunna knäppa av armbandet.

För att navigera runt i Alta HR:s system är de inte de vanliga svepgesterna vi är vana att använda vid en vanlig pekskärm. Fitbit Alta HR har, precis som Fitbit Alta, fått en specifik pekyta man pekar på för att navigera sig runt i systemet. Denna lösning är riktigt smidig. Det eftersom Fitbit Alta HR är ett litet aktivitetsarmband. I och med att Alta HR är så liten till ytan skulle det bli svårt att använda sig av de svepgester man använder sig av i smartphones, så jag tycker Fitbit tänk och gjort precis rätt på den här punkten. Faktum är att Fitbit Alta HR är världens minsta aktivitetsarmband med en pulsmätare, vilket innebär att den inte tar mycket plats på handleden. Jag brukar normalt sätt (med andra smartklockor och aktivitetsarmband) ta av mig enheterna på nätterna. Tack vore Alta HR:s slimmade formfaktor och grymma passform behöver jag inte göra detta med Fitbits nyaste familjemedlem.

Jag tycker det är konstigt att Fitbit inte IP-klassat Alta HR eftersom armbandet är tänkt att sitta på handleden den mesta tiden av dygnet. Ett aktivitetsarmband tycker jag ska vara åtminstone IP67-klassat så att det klara av om man råkar ta en dusch med det på. Hela framsidan skyddas av en glasskiva, en glasskiva som inte gjort några märken ifrån sig när jag kommit åt föremål med armen av misstag. Om man vill kan man köpa till extra armband, både i silikon och i läder. Båda varianter finns tillgängliga i olika färger. Om du äger en Fitbit Alta sedan tidigare och har tillbehör (i form av armband) så fungerar dessa till Alta HR också!  





Sett till gränssnitt och funktioner är Fitbit Alta HR väldigt lika föregångaren Fitbit Alta. Det enda som skiljer dem åt är att Alta HR har länge batteritid och en pulsmätare. Fitbit Alta hade ett batteri som räckte upp till fem dagar. Fitbit Alta HR har istället ett batteri som räcker upp till sju dagar. Den andra funktionen som lagts till är en pulsmätare. Pulsmätaren är placerad på armbandets baksida (naturligtvis) men kan inte bara mäta dina pulsslag, utan också din sömn. Fitbit Alta HR kan känna av ditt sömnmönster – en supercool funktion enligt mig. Alta HR mäter hur många timmar jag sover riktigt bra! Alta HR kan dessutom känna av när jag går och lägger mig. Om jag sover ojämnt kan Alta HR dessutom ge mig tips på hur jag kan förbättra min sömn, vilket också det är häftigt!

Fitbit Alta HR saknar fortfarande stöd för att ta emot notiser från sociala medier såsom Facebook och Instagram. Däremot kan du se när du får ett inkommande SMS eller samtal på den lilla OLED-skärmen. Jag hoppas att Alta HR kommer få stöd för att hantera fler notiser från flera program i framtiden, men jag är rädd att jag hoppas för mycket.
Gränssnittet i Alta HR är identiskt till det gränssnitt Fitbit Alta har. Det innebär att Alta HR har ett mycket lättnavigerat system som dessutom är logiskt uppbyggt! Det finns ett gäng urtavlor att välja mellan, men utbudet är mycket begränsat.

Fitbit Alta HR är utan tvekan det bästa aktivitetsarmbandet jag testat hittills. Armbandet i sig väcker inte mitt största intresse, utan det är sömnfunktionen som jag är imponerad över att Fitbit fått till så bra! Skulle jag rekommendera Fitbit Alta HR för en vän? Tja, för 1490 kronor skulle jag absolut göra!    


+ Skön passform! 

+ Avancerad pulsmätare 

+ Användarvänlig 

- Ej vattentålig