Fortsätt till huvudinnehåll

Xiaomi Redmi Note 3 Pro - batteritid

Allt fler smartphones bli tunnare, och därmed får tillverkarna lov att sätta in mindre batterier i deras smartphones, en sak som gör att flera telefoner idag knappt härdar ut en hel arbetsdag. Xiaomi har däremot gått mot strömmen med sin Redmi Note 3 Pro, då man gjort telefonen något tjockare än många andras, men å andra sidan fått in ett större batteri. Den riktigt stora höjdpunkten med Note 3 Pro är just batteriet, så detta inlägg kommer handla om just det. 

Bilden är lånad av phonearena.com

 
Som jag nämnde i inledningen har Xiaomi gått mot strömmen genom att göra Redmi Note 3 Pro något tjockare än konkurrenternas motsvarigheter. Men man gör det av en riktigt viktigt anledning, då Redmi Note 3 Pro fått ett riktigt saftigt batteri på hela 4050 mAh, att jämföra med konkurrenters motsvarigheter som brukar ligga på runt 3000 mAh. Detta tillsammans med strömsnåla Snapdragon 650 och en 5,5 tum stor skärm med Full HD-upplösning borde göra att Redmi Note 3 Pro drar väldigt lite ström.
Telefonen tycker jag har riktigt bra batteritid, och faktum är att den har den bästa batteritiden jag någonsin upplevt i en smartphone, något annat skulle förvåna mig, då den faktiskt har batterikapaciteten av en mindre surfplatta.

Jag får ut ungefär två dagars användning av Redmi Note 3 Pro, och då använder jag telefonen mycket på dagarna. Den telefon jag haft med störst batterikapacitet utöver Redmi Note 3 Pro var en S7 Edge med ett 3600 mAh stort batteri. I S7 Edge fick jag batteriet att räcka till ungefär en dags användning (och lite till). Så med andra ord har jag inte haft någon telefon som haft batteritiden som en Redmi Note 3 Pro.

Jag upplever inte heller att telefonen drar särskilt många procent i stendby-läge, vilket såklart är riktigt bra. Bättre lär det bli när (om?) telefonen uppdateras till Android 6.0.1, då funktioner så som batterisparfunktionen Doze tillkommer.   

Xiaomi Redmi Note 3 Pro har dock inget stöd för någon snabbladdning, något jag skulle önskat att den skulle haft. Jag skrev i mitt test av telefonen att jag tycker den ladda fort utan någon snabbladdning, men jag misstänker att den skulle kunnat ladda upp batteriet ännu snabbare om den hade stöd för snabbladdning. Jag kan dock tänka mig att de snabbladdningstekniker som finns inbyggt i dagens smartphones kan överanstränga batteriet, och göra så att det får en kortare livslängd, något som förstås inte är bra i längden.

En annan sak jag skulle önskat att Redmi Note 3 Pro är inbyggd trådlös laddning. I skrivande stund blir det svårt att införa, då den trådlösa ladd-tekniken inte fungerar ihop med metall, materialvalet som Xiaomi valt till Redmi Note 3 Pro. Ett tips skulle vara att Xiaomi väljer att sätta ditt en liten del glas på kommande Redmi Note 4 Pro:s baksida, där trådlös laddning skulle kunna gå igenom.
Jag skulle också önskat att den skulle ha USB Type-C, något jag dock räknar med att uppföljaren kommer ha. 


För att sammanfatta allt tycker jag Xiaomi lyckats riktigt bra med Xiaomi Redmi Note 3 Pro:s batteri, då batteritiden är något i hästlängder. Jag rekommenderar Redmi Note 3 Pro starkt för dom som är ute efter en telefon med riktigt bra batteritid. 
Bilden är lånad av Xiaomi