Fortsätt till huvudinnehåll

Jämförelse: Bose QuietComfort 20 (version 1) vs QuietComfort (version 2)

Nu när jag haft turen till att både få testa den nya och gamla versionen av Bose:s brusreducerade hörlurar QuietComfort 20 så tänkte jag göra en jämförelse dom två emellan. Är skillnaden så stor så att det är värt att uppgradera? Frågetecken finns det många av mellan hörlurarna, frågetecken som ska bli till utropstecken efter detta test!  
Bilden är lånad av Bose
Både generation 1 och generation 2 av QuietComfort 20 påminner väldigt mycket om varandra. Själva in-ear pluggarna är identiska, ja, förutom att generation 2 finns i en ny vit färg, mot för generation 1 som hade en mer gråaktig färg.
Faktum är att generation 2 egentligen kommer i två nya färger, då den svarta färgen är riktigt kolsvart, medan den svarta färgen i generation 1 istället är väldigt mycket åt det gråa hållet. Så man kan med andra ord se en liten skillnad om man sätt hörlurarna tidigare.

Men om man tar en titt på hörlurarnas sladdar så märker man klar skillnad när det kommer till materialvalet. Det känns som att Bose använt sig av kraftfullare material till sladden i version 2 av hörlurarna. Detta då sladden inte "vacklar" lika mycket i den nya versionen av hörlurarna.
Jag gillar den vita varianten av QuietComfort 20 (version 2) då detaljerna är i blått.



Om vi istället tar en titt på ljudet i hörlurarna så låter de mer lika än olika, då ljudet i princip är identiskt enligt mig. Det som skiljer de två mellan är att generation 2 har mycket mer bas än generation 1. Men det är å andra sidan den enda ljudskillnaden jag kan höra. Något jag tycker Bose behöver jobba med är mellanregistret i hörlurarna, då det fortfarande har en tendens till att låta väldigt "burkigt". Ljudet kommer inte upp i samma klass som till exempel Sennheiser Momentum Wireless eller Bose`s egna QuietComfort 35. Det då QuietComfort 20 är ett par in-ear hörlurar, medan Sennheiser och Bose -hörlurarna är ett par over-ear hörlurar, som är bra mycket större, vilket också innebär att tillverkarna har betydligt mer plats i att arbeta med olika komponenter.


Det som är den största skillnaden mellan hörlurarna är att version 2 har ett bra mycket bättre fodral för förvaring av hörlurarna. Version 1 av hörlurarna har ett mjuk medföljande fodral, medan version 2 av hörlurarna har ett fodral med en hårdare yta. Nu har jag inte tappat något par av hörlurarna, men jag kan tänka mig att fodralet tikll version 2 av hörlurarna skyddar mycket bättre vid eventuella tappar.

För att summera det hela är hörlurarna väldigt lika på många sätt, och jag personligen skulle inte köpa version 2 av hörlurarna om jag redan hade version 1.




Version 2 (höger) version 1 (vänster)





Missa inte: test av Bose QuietComfort 20.

Har du några frågor eller förslag på förbättringar? Det är bara att lämna en kommentar!