Fortsätt till huvudinnehåll

Vad tillför Edge - skärmen till Samsung Galaxy S7 Edge?

Året var 2015 då Samsung lanserade första Edge - telefonen Galaxy S6 Edge. Sedan dess har Edge - konceptet visat sig vara väldigt lyckat, då man fortsatt tillverka Edge - telefoner. Men vad har gjort Samsungs Edge - telefoner så lyckosamma för det sydkoreanska företaget? Det är något jag ska försöka lista ut med er i denna text. 

Varje gång jag närmar mig (och greppar) en Edge - telefon från Samsung blir jag som exalterad. Företagets Edge - telefoner tycker jag är otroligt snygga med skärmen som slutar ner prydligt längst telefonernas långsidor. Samsung Galaxy S7 Edge tycker jag är den mest "moderna" telefonen just nu. Det då Samsung tagit ut svängarna med Edge - skärmen, och lyckats. Dessutom är telefonen skön att hantera, något tidigare Edge - telefoner inte varit.
Nu när jag haft Galaxy S7 Edge i några dagar så har jag höjt förväntningarna på telefoners design. Så när jag tar upp min OnePlus 3 känns den småtråkig till formatet.

Självklart finns det nackdelar med Edge - skärmar, såsom att de kan spricka lättare än en traditionell platt skärm. Dock är jag en sådan person som nästan aldrig tappar min telefon (tur är det!).

Samsung har självklart lagt in en drös funktioner som bara fungerar ihop med Edge - skärmen. Man kan bestämma om man vill ha dessa funktioner på den högra eller vänstra långsidan, något som är bra, då vissa är högerhänta, medan andra (typ jag) är vänsterhänta.
När Samsung precis hade släppt Edge - mobilen Galaxy S6 Edge fanns det inte många funktioner att leka runt med.
Nu finns det desto fler, användbara som oanvändbara.




För att komma åt Edge - funktionerna i S7 Edge sveper man utifrån Edge:en och in. Antingen från den vänstra eller högra långsidan.
Med Edge - funktionerna kan man t.ex komma åt genvägar till olika appar på ett superfort och supersmidigt sätt, med ett svep utifrån kanten och in mot huvudskärmen.
En genvägsfunktion är att man kan ta en "selfie" direkt från Edge kanten. En annan funktion är att man kan ställa in en specifik kontakt direkt på Edge - skärmen.
Dessa funktioner tycker jag är ett svar på Apples 3D Touch från Samsung. Jag föredrar dock Samsungs idé över Apples, då jag tycker Samsungs idé funkar bättre.

Som jag skrev i inledningen har utbudet av appar till Edge - panelen verkligen vuxit sedan början. Nu finns det t.ex appar så man kan ta tid direkt från Edge - skärmen. En användbar sådan app är vädret.

Utöver detta kan man också lägga in fem valfria kontakter på Edge - skärmen. Varje kontakt får då en specifik färg, och denna färg kommer börja blinka när kontakten ringer dig. Låt oss säga att du sitter på ett möte med din S7 Edge med skärmen mot bordet, då ska du bara kunna slå en snabb blick på Edge - skärmen för att kunna se vem som ringer. En funktion jag i alla fall inte haft någon större nytta av, då jag använder mig av Gear S2 Classic.



Samsung har verkligen kommit en bra bit sedan man började med Edge - skärmar. Detta är bara början, och jag är övertygad om att funktioner kommer förfinas ytterligare de kommande månaderna!